Vid den här tiden hade nästan ingen hört talats om Hyundai i den här delen av världen.
Men i Asien var dom redan ett stort bolag med divisioner i flera asiatiska länder.
Bilbranschen gav man sig in på med att licenstillverka Ford Cortinor i slutet av sextiotalet. Men för att ta steget till bygga en egen bil vände man sig till Leyland.
Som 'teaser' gjorde Ital Design den här snygga studien att visa upp på mässor. Skälet var att han var redan igång med arbetet att rita deras nya småbil Pony. Vid sidan av gjordes den här bilen på Ponys mekanik. Från början inte ens tänkt att vara en Hyundai utan hade arbetsnamnet Asso di Fiori (Klöver ess - i sviten av Giugiaros kvartett Pik As, Karo As, Asso di quadri. Alltså äss i alla fyra färger i en kortlek.)
Hyundai fick nys om sidoprojektet och tyckte den där skall heta Hyundai Coupé istället och så fick det bli. Den premiärvisades på Turinmässan 1974.
Namnet Asso di Firori kom senare användas på Giugiaros design för Isuzu Piazza.
Den riktiga Hyundai Pony som hade premiär året efter behöll till viss del kantigheten och dubbla stråkastare - men i stort sett inte mycket mer.
Pony presenterades 1975 och under Ital designs skal gömde sig lite blandade delar från Morris och Mitsubishi.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.