Nästa artikel
En tvådörrars Volvo 144:a?
Reportage

En tvådörrars Volvo 144:a?

Publicerad 16 mars 2022
Kanske gick det väl fort när Volvo 142 skulle introduceras. Dokument visar att Volvo kallade den Volvo 144 2-dörrars!
I efterhand blir allt tydligt och enkelt. Med 140-serien introducerade Volvo ett logiskt namngivningssystem där första siffran angav modellserien, den andra antalet cylindrar i motorn och den tredje antalet dörrar i karossen. Men det verkar som inte ens Volvo själva hade kommit på det när ett pressmeddelande skickades ut den 12 maj 1967 om den nya tvådörrarsversionen av 144:an. Här syns pressmeddelandet i nerkortad form. 
 
Ett förlag har på senare år gett ut ett vykort som visar ”144 2-dörrars” – och det är faktiskt inget hittepå! Bilden kommer från ett datablad som trycktes i maj 1967. Än mer förvirrande är att det syns på bilden i databladet att emblemet helt korrekt säger ”142 S”.
Volvo 142 fanns till en början enbart med Sportmotorn med dubbla SU-förgasare och manuell växellåda med överväxel. Av 1967 års modell hann bara 1 500 exemplar tillverkas. Och nu vet vi att modellen heter 142 och inget annat!
 

Volvo 140-serien - Klassikers samlarserie #7

HUNDRA PROCENT HUNDRAFYRTIO!
Den första moderna Volvon och en av de viktigaste modellerna i ­företagets historia. Nu har vi samlat Klassikers bästa artiklar om Volvos 140-serie i en specialutgåva som bara trycks i 1 000 exemplar och som endast säljs genom Klassiker – inte i vanliga tidningsbutiker!

Mycket nöje!


UR INNEHÅLLET:

Klassikerguiden Volvo 140
Vår första köpguide till serien. Fortfarande sågs 140 som vardagsbilar och vinkeln är tydlig. Stoppa bruksandet!  (Klassiker 5/2004

Svensson-cupen
Volvo Cup för standardbilar var öppen för alla och allt som krävdes för deltagande var egentligen en Volvo 140. (Klassiker 7/2009

Objekt 140-tillbehör
Vi samlar de mest eftertraktade tillbehören. Bling-bling från en nästan blingfri tid. (Klassiker 1/2010)

Volvo 140 – år för år!
Åtta årsmodeller samlade på ett ställe – först till sist. Så förändrades 140-serien.

Modellhyllan Volvo 140
Svensk bil tillverkad i både Danmark och Finland – vi ställer upp Volvo 140 på hyllan! (Klassiker 1/2010)

Klassikerguiden Volvo 140
Sju år har gått sedan förra guiden – nu är 140 en etablerad samlarbil. Men ändå lite bortglömd. Snygg, säker, prisvärd! (Klassiker 6/2011)

Volvo och Nordkorea
I Pyongyang rullar snurrigt många Volvo 144. Varför då? (Klassiker 4/2012)

Volvo 142 1971
Ulf hatar att svetsa rost – vilken tur att han träffade på Erik Thorsson. (Klassiker 5/2014)

Volvo 142 1973
En del menar att sjuttitrean är den optimala års­modellen. Håkan Jagendal håller med. (Klassiker 8/2012)

Renoveringen Volvo 142 GL 1972
Det var nära att det inte blev något men till slut gick Torbjörn i mål med renoveringen av dröm-Volvon! (Klassiker 9/2012)

Volvo 145 Polis 1973
En rakryggad tjänsteman i välstruken uniform. Vi rycker ut i stil. (Klassiker 6/2014)

Renoveringen Volvo 145 1968
Jan Olsson renoverar hellre befintliga delar än köper nytt. Bra blir det! (Klassiker 9/2014)

Lastbara 145 Express
Lev hårt och dö ung var ödet för de flesta 145 ­Express. Men det finns undantag. (Klassiker 1/2006)

Sverigeresan Volvo 142 GL 1972
Guld och manchester. Nervevat med stärkta kragar efter nedlagd motorväg. (Klassiker 7/2016)

Volvo 145 Express Unika skisser!
Volvo 145 Express skulle ta över efter nationalhjälten Duett. Inget lätt uppdrag. Vi har Volvos original­skisser! (Klassiker 3/2017)

Volvo 145 Express Servicebil
I Belgien skulle Volvos återförsäljare ha servicebilar i enhetlig färgställning. Vi vinkar in en överlevare som bara rullat 9 000 mil! (Klassiker 4/2018)

Artiklarna är publicerade mellan 2004 och 2018 och har inte förändrats. Det betyder att priser, tidsangivelser och andra uppgifter är de som gällde vid den första publiceringen.

 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.