den sjätte juni hade en svensk bilmodell nypremiär, välkommen tillbaka Indigo 3000!
Den svenska sportbilen Indigo 3000 blev inte den framgång man hade väntat, drygt 40 exemplar var allt som blev av Jösse Cars satsning på nittiotalet. Men några har aldrig kunnat släppa Indigon och den potential den hade. För ett par år sedan började tankarna på en svensk sportbil få konkret form igen. Torbjörn von Braun kom över ritningar, mallar, formar och annat matnyttigt från den insomnade Indigotillverkningen, och med Johnny Olsson, Frank Bergqvist och Christer Fehrling ombord bildade man VB automotive.
Nya bilen skall heta Indigo 3000R (R för Revival) och följer förlagan i mångt och mycket, designen har försiktigt moderniserats av Hans Philip Zachau, som ju även svarade för formen på originalet en gång i tiden. Under skalet går det mesta igen, i chassi, hjulupphängning och motor. 3000R har en rak sexa som beskrivs som byggd på beprövad svensk teknik. Med det menas högst troligtvis en rak Volvosexa modifierad för bakhjulsdrift, och försedd med dubbelturbo.
Produktionen blir långt ifrån storskalig, först skall man göra tio "signature series" bilar, som skall följas av 50 produktionsbilar, till en början. Ur-indigon hade en del problem som inte löstes då, bland annat saknades hardtop, och sufletten var inte mycet att hurra för heller. Dessa problem löser man nu, och utrustningsnivån höjs i klass med vad man kan förvänta sig på moderna bilar. Indigo 3000R kommer med GPS, bluetooth, backkamera, airbags med mera, samt en rejäl hardtop.
Bilarna kommer säljas främst i Sverige och man har även en återförsäljare i Spanien, de tio första är redan reserverade och det bådar gott för framtiden. Vi kan bara gratulera och önska Torbjörn med gänget bakom Vb Automotive all lycka och framgång i det mödosamma projekt det har inneburit att ta fram en ny svensk sportbil.
Nya bilen skall heta Indigo 3000R (R för Revival) och följer förlagan i mångt och mycket, designen har försiktigt moderniserats av Hans Philip Zachau, som ju även svarade för formen på originalet en gång i tiden. Under skalet går det mesta igen, i chassi, hjulupphängning och motor. 3000R har en rak sexa som beskrivs som byggd på beprövad svensk teknik. Med det menas högst troligtvis en rak Volvosexa modifierad för bakhjulsdrift, och försedd med dubbelturbo.
Produktionen blir långt ifrån storskalig, först skall man göra tio "signature series" bilar, som skall följas av 50 produktionsbilar, till en början. Ur-indigon hade en del problem som inte löstes då, bland annat saknades hardtop, och sufletten var inte mycet att hurra för heller. Dessa problem löser man nu, och utrustningsnivån höjs i klass med vad man kan förvänta sig på moderna bilar. Indigo 3000R kommer med GPS, bluetooth, backkamera, airbags med mera, samt en rejäl hardtop.
Bilarna kommer säljas främst i Sverige och man har även en återförsäljare i Spanien, de tio första är redan reserverade och det bådar gott för framtiden. Vi kan bara gratulera och önska Torbjörn med gänget bakom Vb Automotive all lycka och framgång i det mödosamma projekt det har inneburit att ta fram en ny svensk sportbil.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.