Nästa artikel
En Westfalia från Västern
Import

En Westfalia från Västern

Publicerad 18 februari 2012 (uppdaterad 18 februari 2012)
En spännande Westfalia Camper har anlänt från San Fransisco

Volkswagen Westfalia är ett begrepp, denna campingvariant erbjöds genom Volkswagens egna återförsäljarnät i otaliga versioner från 1951 ända fram till och med 2003. I USA såldes dessa med namet Campmobile och just en sådan grön har nu anlänt från Kalifornien. Dessa campingbussar blev enormt populära i USA, några totalsiffror verkar inte finnas men 1969 hade man byggt 50000 Campers, och över 80% av dom hade gått till USA, några år låg exporten dit på närmare 90% av produktionen.

Det här är en Campmobile av 1978 års modell, och då har den givetvis det karakteristiska pop-up taket hängt i framkant som gav plats för en extra bädd alternativt full ståhöjd i främre delen. Skicket är att beteckna som ganska gott, med lite uppfräschning och fix med interiören så är detta en mycket fräsch semesterbuss. Den verkar levat ett ganska bra liv i soliga Kalifornien, solen har inte bränt sönder den, och rost är där ett okänt begrepp. Westfalian har bytt en västkust mot en annan, för dess nya hemadress i Sverige är Varberg.
 
 
Westfalia-werke i Rheda-Wiedenbrück har en längre historia än vad man kan tro, redan 1844 startades firman av Johann Knobel för tillverkning av verktyg och jordbruksredskap. Senare började man bygga hästkärror och på 1920-talet slog camping och turismen igenom, då byggde Westfalia både husvagnssläp och påbyggnader till vanliga bilar, tidiga campers alltså.
Under kriget totalförstördes fabriken, men dom lyckades resa sig och visa upp en enkel husvagn på Hannovermässan 1947, dock såg företagets framtid mörk ut. Räddningen kom i form av Volkswagenbussen 1950, en utmärkt plattform för Westfalia att bygga vidare på det man kunde bäst, campinginredningar.
 
Den första ordern lades faktiskt av en amerikansk arméofficer som ville ha en smart minibuss som kunde fungera som bruksfordon på vardagarna och förvandlas till semesterfordon för helgerna. Westfalia byggde den tydligen såpass bra att officeren kom tillbaks med en order på 50 stycken till! Sedan 1951 var Westfalia mest förknippat med Volkswagen men kom succesivt att bredda sin verksamhet til att bygga om alla slags fordon. Samarbetet med Volkswagen tog slut 2003 efter att Daimler-Chrylser hade köpt upp majoriteten av företaget två år tidigare.
 
Under denna period byggde man istället konverteringar på Mercedes och Dodge-fordon, men sedan 2008 är Westfalia Van Conversion återigen ett fristående bolag. 2010 försattes företaget i konkurs, men produktionen fortgår ännu under rekonstruktionen.

Westfalian i svensk snö med California-plåtar.

Inredning i grön plaid är ganska indiskret...

grön plaid och fanerad plywood bak

dekalerna från Westfalia med specifikation sitter på vänster framskärm.

...och tuffaste dekalen sitter kvar i sidorutan!

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.