![](/public/styles/hidpi_370w/public/2023-02/chrysler_se_interior_1978_south_africa.jpg?itok=vFKKCpDE)
![](/public/styles/hidpi_370w/public/2023-02/citroen_ds_1966_dash.jpg?itok=fjAw4TPr)
![](/public/styles/hidpi_370w/public/2023-02/citroen_cx_1985_interior.jpg?itok=r_p20hRu)
![](/public/styles/hidpi_370w/public/2023-02/citroen_xm_series_1_dashboard.jpg?itok=HFkw15LU)
![](/public/styles/hidpi_370w/public/2023-02/aston_martin_lagonda_tickford_dash_1983.jpg?itok=pOJr9L9h)
![](/public/styles/hidpi_370w/public/2023-02/fiat_131_dashboard_serie_2.jpg?itok=1TGVlA7m)
![](/public/styles/hidpi_370w/public/2023-02/bertone_athos_dashboard.jpg?itok=5o7ORmw_)
![](/public/styles/hidpi_370w/public/2023-02/talbot_tagora_interior.jpg?itok=RcfySPqE)
![](/public/styles/hidpi_370w/public/2023-02/chrysler_se_interior_1978_south_africa_0.jpg?itok=CgNoblGA)
![](/public/styles/hidpi_370w/public/2023-02/holden_statesman_1980_interior_dash.jpg?itok=dU1twRwb)
![](/public/styles/hidpi_370w/public/2023-02/mitsubishi_colt_sapporo_.jpg?itok=XCaxUtxa)
![](/public/styles/hidpi_370w/public/2023-02/mitsubishi_debonair_dash_1989.jpg?itok=Mw7CByB-)
![](/public/styles/hidpi_370w/public/2023-02/mitsubishi_galant_sigma_dash_1988.jpg?itok=QiYj6GNk)
![](/public/styles/hidpi_370w/public/2023-02/lamborghini_countach_prototype_dash_and_interior.jpg?itok=y2G8IiYl)
![](/public/styles/hidpi_370w/public/2023-02/triumph_1500sd_prototype_dashboard.jpg?itok=pja3X5t0)
![](/public/styles/hidpi_370w/public/2023-02/nissan_nx21_concept_1983_interior.jpg?itok=u2FJaGLt)
![](/public/styles/hidpi_370w/public/2023-02/nissan_cue-x_1985_concept_dash.jpg?itok=RArju4U7)
![](/public/styles/hidpi_370w/public/2023-02/opel_corsa_spider_concept_interior.jpg?itok=a20XvDfL)
![](/public/styles/hidpi_370w/public/2023-02/vollrath_single_spoke_steering_wheel.jpg?itok=j0igtk6o)
Ingenting såg ut som vanligt när Citroën presenterade DS 1955. Enekrad ratt var bara en av flera finesser på den nya bilen - här i 1966 års tappning.
Den speciella ratten blev ett signum för Citroën i de flesta modeller som CX,BX, AX, Visa med mera
XM - 1993 var sista gången en enekrad ratt sågs i en Citroën.
Den futurisktiska Aston Martin Lagonda 1976. Ser ut som gjort för yttre rymden.
Mellan 1978 och 1981 satt en enekrad ratt i Fiat 131.
Talbot Tagora.
Chrysler SE från Sydafrika 1978
Holden Statesman serie WB under tidigt åttiotal.
Mitsubishi har använt ratten i några modeller. Som i coupén Sapporo. Dessa såldes även i USA som Plymouth Sapporo men fick där en vanlig tråkig ratt.
Mitsubishi Debonair generation 2
Mitusbishi Galant Sigma 1988
Första prototypen till Lamborghini Countach hade enekrad ratt.
Triumph gav sig in i gänget med SD2 - byggdes dock bara i ett exemplar
Nissan NX21 - concept 1983
Nissan CUE-X - conceptbil 1985
Här dyker den enekrade ratten upp lite oväntat i en Opel. 1982 kom Opel Corsa och som dragplåster byggde man en sportig Spider på den för att visa upp på mässorna.
Sist tittar vi på en snitsig ratt i en båt. Vollrath gjorde både kirugiska instrument och båtdetaljer i rostfritt. Bland annat snygga rattar ritade av Brook Stevens.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.