Nästa artikel
Esso: Uppsala Bangårdsgatan
Mackar att minnas

Esso: Uppsala Bangårdsgatan

Publicerad 17 februari 2014
I Klassiker 2/2014 fortsätter vi frossa i det bildarkiv från Essos glansdagar som Arne Schelin räddat åt eftervärlden. Liksom här på webben. I dag är det Uppsala som gäller.
Mannen i svart har kollat frimärket en sista gång och postar nu den reviderade omsdeklaration för sin slipsimport han ombetts av Riksskatteverket att lämna in före den sista mars 1964. Sedan kommer han att gå till serviceutlämningen och hämta sin svarta Opel Rekord som varit inne på sin översyn och byte av olja och stift. I ögonvrån kan han, inte så lite stolt, se bilen skymta fram vid utfarten till Essos inbyggda station på Bangårdsgatan i Uppsala.

Den grå lastbilen, en Volvo L420 Snabbe av 1957 års modell, fäster han däremot föga avseende vid. Annars hade den kunnat berätta om sin debut som Volvos första frambyggda lastbil 1956, om sin 120-hästars V8-bensinare, B36 kallad och egentligen framtagen för att hamna i Volvos tänkta statusvagn Philip 1952, den som såg ut ungefär som en Kaiser men som bara byggdes i ett enda exemplar. Volvo Snabbe och dess lite kraftigare syskon Trygge byggdes 1956-75 i drygt 25 000 exemplar och var själva sinnebilden för ”lastbil” för generationer svenskar.

Stationen revs under 1980-talet och ersattes av ett tidstypiskt hus i skräpig arkitektur och blekgul kulör, men det vackra Grand Hotell Hörnan ståtar alltjämt som ett välkomnande utropstecken i hörnet mot Östra Ågatan, ned mot Fyrisån. Till och med fasadens lampor är ännu på plats.
 
Bilden är från Arne Schelins arkiv över Essostationer på olika orter i Sverige.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.