Det är 1980 och MGB sjunger på sista raden i den sista versen. Men tanken på en fortsättning kom från ett oväntat håll.
MGB kom 1963 och blev snappt mycket populär. När modellen skulle fasas ut 1980 var den bland de sista ur ett utdöende släkte - den klassiska brittiska sportbilen.
Men det fanns några som ville rädda MGB - in på scenen klev Aston Martin!
Hos Aston Martin gillade man att traditioner upprätthölls och kunde inte stå ut att se på när de sista brittiska sportbilarna tynade bort.
Dom var seriöst intresserade att ta över modellen och göra en egen Aston Martin MGB. Man erbjöd hela 30 miljoner pund för rasket. Bilen, fabriken och märket.
Man började med att köpa en färdig roadster i maj 1980 och ta med till Newport Pagnell. Där studerade William Towns bilen och klurade ut vad som behövde göras.
Samtidigt rafsade projektledaren Keith Martin ihop delar från Pressed Steel, Wolfrace med flera.
Den 19:e juni rullades den in i Aston Martins specialavdelning för kuliga projekt - och rullades ut färdig sex dagar senare!
Färdig och färdig, Aston Martin 'B' var bara en uppvisningsbil. Mycket satt nödtorftigt fast och var mest för show.
I fronten syns de mesta av modifieringarna, allt framför vindrutan är ombyggt. Vindrutan med förresten, den togs från en GT och är lite högre än normalt.
Fälgar kom från Wolfrace, man ville ha Recarostolar men dom fick inte plats. Så stolarna blev Wolfrace grejor dom också. I all hast sydde Tickford en överdragsklädsel, samt en suflett.
Tanklocket flyttades och bakre kofångaren fick lite massage med.
Det var ett hastverk, för en färdig bil skulle man antagligen gått längre på både chassi och motorsidan med. Samt finish - invädigt och utvändigt, det skulle ju ändå stå Aston Martin på den.
Direktionen hos både Aston Martin och Leyland gillade vad det såg, och att här fanns en potential för något bra.
Men förhandlingarna med Leyland strandade på ett tidigt stadium. Dom kunde tänka sig släppa fabriken, verktygen men inte namnet MG.
Så det blev inte av någon Aston Martin-MG. Fabriken i Abingdon ständes bara några måander seanare. Prototypen stod och samlade damm ett tag innan den såldes till en privatperson 1984 som gjorde den fullt körklar.
Men det fanns några som ville rädda MGB - in på scenen klev Aston Martin!
Hos Aston Martin gillade man att traditioner upprätthölls och kunde inte stå ut att se på när de sista brittiska sportbilarna tynade bort.
Dom var seriöst intresserade att ta över modellen och göra en egen Aston Martin MGB. Man erbjöd hela 30 miljoner pund för rasket. Bilen, fabriken och märket.
Man började med att köpa en färdig roadster i maj 1980 och ta med till Newport Pagnell. Där studerade William Towns bilen och klurade ut vad som behövde göras.
Samtidigt rafsade projektledaren Keith Martin ihop delar från Pressed Steel, Wolfrace med flera.
Den 19:e juni rullades den in i Aston Martins specialavdelning för kuliga projekt - och rullades ut färdig sex dagar senare!
Färdig och färdig, Aston Martin 'B' var bara en uppvisningsbil. Mycket satt nödtorftigt fast och var mest för show.
I fronten syns de mesta av modifieringarna, allt framför vindrutan är ombyggt. Vindrutan med förresten, den togs från en GT och är lite högre än normalt.
Fälgar kom från Wolfrace, man ville ha Recarostolar men dom fick inte plats. Så stolarna blev Wolfrace grejor dom också. I all hast sydde Tickford en överdragsklädsel, samt en suflett.
Tanklocket flyttades och bakre kofångaren fick lite massage med.
Det var ett hastverk, för en färdig bil skulle man antagligen gått längre på både chassi och motorsidan med. Samt finish - invädigt och utvändigt, det skulle ju ändå stå Aston Martin på den.
Direktionen hos både Aston Martin och Leyland gillade vad det såg, och att här fanns en potential för något bra.
Men förhandlingarna med Leyland strandade på ett tidigt stadium. Dom kunde tänka sig släppa fabriken, verktygen men inte namnet MG.
Så det blev inte av någon Aston Martin-MG. Fabriken i Abingdon ständes bara några måander seanare. Prototypen stod och samlade damm ett tag innan den såldes till en privatperson 1984 som gjorde den fullt körklar.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.