Den ursprungliga Sonetten var en roadster byggd i blott sex exemplar. Namnet togs upp igen 1966 och i Saabs nummerordning hette den Saab 97.
Sonett II tillkom genom Björn Andreasson, berömd flygkonstruktör hos MFI - Malmö flygindustri. Den kom att byggas hos ASJ i närbelägna Arlöv.
Och det finns en logik i det - Saab hade ju sitt ursprung i just ASJ kort för Svenska Järnvägsverkstäderna en gång i tiden.
1970 kom en ny Sonett - eller delvis ny. Front och akter moderniserades men det räckte för att den skulle se radikalt annorlunda ut. För den nya formen stod Coggiola i Italien. Premiären skedde på bilsalongen i New York 1970, och USA var den primära marknaden för nya Sonett III.
Här är det den 13:e september 1974 i Arlöv och man firar att den 10 000:e Sonetten färdigställts. Det kom att bli några till, men inte så många.
För den 9:e oktober rullade den sista Sonetten ut från Arlövsfabriken. Sonetträkneverket stannade då vid 10 236 bilar, uppdelade på 1 868 stycken Sonett II och 8 368 Sonett III.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.