Den fjärde januari 1950 visades designstudien NXI upp på hotellet Waldorf-
Astoria i New York. Nash-Kelvinator ville testa om den amerikanska marknaden var redo för en kompakt bil.
Som liten oberoende tillverkare behövde Nash hitta en nisch av marknaden som de stora tre i Detroit inte brydde sig om – som småbilar. Redan 1949 hade Nash bestämt sig för att spara produktionskostnader genom att tillverka sin nya småbil utomlands och låta den dela mekaniska komponenter med en europeisk bil. I januari 1950 premiärvisades en konceptbil då kallad NXI med motor från Fiat 500 C. Den visades sedan upp runt om i USA och publiken fick fylla i frågeformulär om vad de tyckte om bilen.
NXI hade smarta designdrag som att höger och vänster dörrplåt var utbytbara, vilket sparade på kostnaden för pressverktyg. Konceptet påminde om Nash större modeller och det är kanske det som är det märkliga och charmiga med Metropolitan. Den är som en större amerikansk 1950-talsbil – men i halvskala. Efter att Nash förhandlat med flera europeiska biltillverkare så slöts ett avtal med Austin 1952.
Medan designen togs fram i Kenosha, Wisconsin så skulle karosserna tillverkas av Fisher & Ludlow i Birmingham för att sedan sättas samman i Austins Longbridgefabrik. Från Austin kom det mesta av mekaniken, inklusive den så kallade B-motorn som bland annat fanns i Austin A40 Cambridge. I oktober 1953 startade tillverkningen. Redan från början fanns Metropolitan både som cabriolet och coupé med hardtop.
Läs mer om Metropolitan i Klassiker nr 9/2021. Där har vi en omfattande köpguide till den mest opraktiska och helt oemotståndliga amerikansk-brittiska bil som finns!
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.