Mazdas Eunos Cosmo var fylld med teknik som blev standard på andra bilar - långt senare.
Vad är en Eunos för något?
I slutet av åttiotalet lanserade Toyota sitt premiummärke Lexus, Nissan hängde snart på med Infiniti.
Mazda ville inte vara sämre och startade upp hela fyra nya divisioner.
Kei-cars som hette Auto-Zam, Efini och Eunos var i stort sett premiumvarianter på befintliga modeller samt flagskeppet Amati - som aldrig blev av.
När den nya generationen Mazda Cosmo kom ut 1990 var det naturligt att lägga den i Eunosklassen för det här var en lyxcoupé av rang.
I slutet av åttiotalet lanserade Toyota sitt premiummärke Lexus, Nissan hängde snart på med Infiniti.
Mazda ville inte vara sämre och startade upp hela fyra nya divisioner.
Kei-cars som hette Auto-Zam, Efini och Eunos var i stort sett premiumvarianter på befintliga modeller samt flagskeppet Amati - som aldrig blev av.
När den nya generationen Mazda Cosmo kom ut 1990 var det naturligt att lägga den i Eunosklassen för det här var en lyxcoupé av rang.
Cosmo fanns med två motorer båda unika i sitt slag.
Dels deras vanliga tvåskiviga 13B rotationsmotor (Mazda använder aldrig namnet wankel om dom) försedd med dubbla turbos.
Dubbelturborotationsmotor - puh - det är ett krångligt ord, men här var man först ut med det i en vanlig personbil.
Kronjuvelen var den treskiviga motorn - den enda som någonsin suttit i en standardbil.
Även den fick dubbla turbo och gav med det 300 hästkrafter, och hela 407 newton i vrid.
Fyrväxlad automatlåda var enda alterantivet till båda motorerna, elektroniskt styrd såklart.
Efter japanska regler hade Cosmo en fartspärr på 180km/h - men utan den hade den inga problem att komma upp i drygt 250km/h
Åkturen reglerades av ett sofistikierat kontrollsystem som höll ordning på stötdämpning och väghållning - CCS kallades det och givetvis fanns både ABS och ESP.
Dels deras vanliga tvåskiviga 13B rotationsmotor (Mazda använder aldrig namnet wankel om dom) försedd med dubbla turbos.
Dubbelturborotationsmotor - puh - det är ett krångligt ord, men här var man först ut med det i en vanlig personbil.
Kronjuvelen var den treskiviga motorn - den enda som någonsin suttit i en standardbil.
Även den fick dubbla turbo och gav med det 300 hästkrafter, och hela 407 newton i vrid.
Fyrväxlad automatlåda var enda alterantivet till båda motorerna, elektroniskt styrd såklart.
Efter japanska regler hade Cosmo en fartspärr på 180km/h - men utan den hade den inga problem att komma upp i drygt 250km/h
Åkturen reglerades av ett sofistikierat kontrollsystem som höll ordning på stötdämpning och väghållning - CCS kallades det och givetvis fanns både ABS och ESP.
Så tittar vi in i den ombonade coupén och här finner man de flesta innovationerna.
Instrumentpanelen går som ett smalt blanksvart band tvärs över hela kupén och försvinner ut i dörrsidorna. Men inga instrument syns.
Instrumentpanelen går som ett smalt blanksvart band tvärs över hela kupén och försvinner ut i dörrsidorna. Men inga instrument syns.
När man vrider om nyckeln då tonar mätarna fram upplysta bakifrån genom elektroluminicens. Att ha mätarna innaför en slät panel var ett nytt grepp. Varningslampor och sådant gick på LCD-teknik.
I mitten - den verkliga panggrejen hos Cosmo. En stor touchscreen! Genom den kunde man sköta klimatanläggning, telefon, radio, CD-spelare samt att den kudne fås med TV-mottagare.
Men inte nog med det - den rymde även världens första GPS-system i en bil - redan 1990!
Eunos Cosmo var en rätt stor bil, 482cm lång och hela 180cm bred. Detta gjorde den till en rätt dyr bil också. Fortfarande beskattades på fordon bredare än 169cm rätt häftigt i Japan.
Någon export blev aldrig av heller.
Cosmon var avancerad och dyr så försäljningen gick trögt - 8875 bilar byggdes fram till september 1995.
Det här var Mazda fjärde och sista generation av Cosmomodellen - men vilken Grand finale man gjorde med detta teknologiska underverk som i vissa delar var både 10 och 20 år före sin tid!
I mitten - den verkliga panggrejen hos Cosmo. En stor touchscreen! Genom den kunde man sköta klimatanläggning, telefon, radio, CD-spelare samt att den kudne fås med TV-mottagare.
Men inte nog med det - den rymde även världens första GPS-system i en bil - redan 1990!
Eunos Cosmo var en rätt stor bil, 482cm lång och hela 180cm bred. Detta gjorde den till en rätt dyr bil också. Fortfarande beskattades på fordon bredare än 169cm rätt häftigt i Japan.
Någon export blev aldrig av heller.
Cosmon var avancerad och dyr så försäljningen gick trögt - 8875 bilar byggdes fram till september 1995.
Det här var Mazda fjärde och sista generation av Cosmomodellen - men vilken Grand finale man gjorde med detta teknologiska underverk som i vissa delar var både 10 och 20 år före sin tid!
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.