Det var en lätt nöt, trots en mycket ovanlig bil.
Sydney Allard gjorde det mesta inom motorsport, hans karriär började med en trehjulig Morgan i banracing. Senare blev han ett känt namn inom trial, eller backracing, som blev enormt populärt i Storbritannien under 1930-talet. Han lät bygga några egna bilar att tävla med och det var framgångsrikt. Under krigsåren kom han att driva en verkstad som reparerade fordon åt militären, det gjorde han såpass bra att vid krigsslutet hade han 225 man sysselsatta. När soldaterna slutade köra sönder sina fordon i maj 1945 gällde det att sadla om, Sydney Allard började rita på en egen bil
, 1946 presenterades den egna bilen kallad K-type med en ganska stor kaross med svepande linjer. Det fanns även en M-type och en L-type beronde på antal sittplatser. En renodlad racer, J-type kom pckså att produceras. Motorn var en Ford sidventils V8, en maskin det fanns högvis av att köpa billigt från överskottslager. Senare kom även Cadillacs motorer att användas.
1952 presenterades Palm Beach, och med det exotiska namnet var exportmarknaden det tilltänkta målet. Nu använde man dels 1,5 litersfyran från Ford Consul alternativt den större sexan från Zephyr. Bara åtta kunder valde den lilla fyran, och försäljningen i allmänhet kom knappast i närheten vad man hade hoppats på, fram till 1956 hade man bara levererat 73 bilar. Det här året reviderades Palm Beach till ”mk.II” och man erbjöd även motoralternativ från Jaguar och även en Chrysler V8. Det gick inte så mycket bättre för bara sju stycken av mk II byggdes fram till 1959.
Sydney Allard kom istället att återuppta tävlandet igen, i egna specialare kördes bland annat ett antal Monte Carlorallyn med goda resultat, 1961 byggde han även europas första dragster, och några år senare grundade han även British Drag Racing Association, vilket lade grunden för dragracing i Storbritannien och Europa. Sydney Allard gick bort 1966, bara 56 år gammal.
Allarden på fredagens bild är en mk.I fastän den är registrerad som 1959 års modell, den importerades till Sverige redan 1973 och rullar idag i Göteborg, totalt finns det bara en handfull Allards i Sverige, varav fyra kända är i körbart skick.
, 1946 presenterades den egna bilen kallad K-type med en ganska stor kaross med svepande linjer. Det fanns även en M-type och en L-type beronde på antal sittplatser. En renodlad racer, J-type kom pckså att produceras. Motorn var en Ford sidventils V8, en maskin det fanns högvis av att köpa billigt från överskottslager. Senare kom även Cadillacs motorer att användas.
1952 presenterades Palm Beach, och med det exotiska namnet var exportmarknaden det tilltänkta målet. Nu använde man dels 1,5 litersfyran från Ford Consul alternativt den större sexan från Zephyr. Bara åtta kunder valde den lilla fyran, och försäljningen i allmänhet kom knappast i närheten vad man hade hoppats på, fram till 1956 hade man bara levererat 73 bilar. Det här året reviderades Palm Beach till ”mk.II” och man erbjöd även motoralternativ från Jaguar och även en Chrysler V8. Det gick inte så mycket bättre för bara sju stycken av mk II byggdes fram till 1959.
Sydney Allard kom istället att återuppta tävlandet igen, i egna specialare kördes bland annat ett antal Monte Carlorallyn med goda resultat, 1961 byggde han även europas första dragster, och några år senare grundade han även British Drag Racing Association, vilket lade grunden för dragracing i Storbritannien och Europa. Sydney Allard gick bort 1966, bara 56 år gammal.
Allarden på fredagens bild är en mk.I fastän den är registrerad som 1959 års modell, den importerades till Sverige redan 1973 och rullar idag i Göteborg, totalt finns det bara en handfull Allards i Sverige, varav fyra kända är i körbart skick.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.