Bild
Nästa artikel
Reportage

Extrem ökning av katalysatorstölder

Publicerad 2022-02-15 14:30
Bilar från 1990-talet drabbas ofta när allt fler katalysatorer stjäls. Förra året ökade antalet försäkringsanmälda stölder med 140 procent.

Klassiker 2.2022

Ur innehållet:

Peugeot 504 Cabriolet & Coupé
Rakryggad teknik, eleganta karosserier och italiensk stamtavla. Dessutom väldigt ovanliga.

Klassikervärlden Nyblivna 30-åringar
Välkommen in i klassikervärlden alla nittiotvåor! Och då pratar vi inte Saab 92 ...

Automobilia Polisprylar
Barndomsdrömmen om polisyrket kan i vuxen ålder omvandlas till ett spännande samlande.

Opel Rekord B 1966
I över 40 år har Nils och hans Rekord hängt ihop. Han var 18 och bilen blott 15 år gammal när resan började 1981.   

Dokument Michelin TRX
Tuffaste däcken på de tuffaste bilarna – ändå blev Michelins nya standard tämligen kortlivad.

Mazda på museum
Det är inte Mazda själva som har den finaste samlingen klassiker av det egna märket utan Walter
Frey i Augsburg.

Broschyren Sunbeam Rapier
Elegant coupé som beskrevs som en Barracuda för ­Europa. I Sverige såldes den av ANA-bolagen.

Volvo 240 Turbo 1982
Exemplaret du drömmer om att hitta – pedantskött är ett för svagt uttryck i sammanhanget.

Nissan Terrano 1989
Trendig kaross, fyrhjulsdrift och NMT-telefon. Förste ägaren gillade modellen så mycket att han köpte två exemplar!

Klassikerguiden Citroën SM
En av bilvärldens mest sägenomspunna – bör den beundras bara på håll? Absolut inte, du vågar gå nära också!

Våra Klassiker
Carls Alfa gås igenom i grunden, Fredriks Volvo på ytan. Claes kollar hur mycket Renault man får för ett par ostar och en back öl och Björn gör framsteg med Monarken.

Läsarnas Klassiker
En Ford Maverick som alltid funnits i familjen, en BMW M535i som är på väg tillbaka till originalskick och en Volkswagen 412 LS som släppts ut från museet.

Fixa själv Mer kraft i Saab 900 Turbo
Från lättryck till fulltryck – det är mycket arbete för 30 extra hästkrafter. Julle visar hur, steg för steg!

British Auto – ny Morganimportör
Ann och Mats skapade en miljö att trivas i, både för sig själva och för kunder med smak för brittiska bilar.

Projektbil? Mars II Electric 1968
En av Sveriges första elbilar – plötsligt dök den upp på amerikanska Ebay. Det vinnande budet förde oss till Falun!
När priserna på ädelmetaller har skjutit i höjden och brotten har ökat. Det är platina, palladium och rodium som särskilt äldre katalysatorer innhåler mycket av. Stölderna kan ske extremt snabbt. Polisen har på övervakningsfilmer sett hur tre personer kunnat stjäla en katalysator på 30 sekunder. Tillgreppet kan ske mitt på dagen och se ut som om någon bara mekar med sin bil. Sannolikt är det sedan mindre nogräknade skrothandlare som köper upp katalysatorerna.
– Det är inte helt omöjligt att de förs utomlands. Det här är inget man smälter ner hemma på gården, säger Fredrik Lindstedt på Larmtjänst.
 Enligt Larmtjänst statistik fick försäkringsbolagen in 74 ärenden 2019, året därpå hade antalet ökat till 3 197 och ifjol var siffran 7 670.
– Men problemet är större än så. Många 1990-talsbilar är bara trafikförsäkrade och då kommer inte de här uppgifterna till försäkringsbolagen, säger Fredrik Lindstedt.
 

Brittiska Catloc är ett stöldskydd för katalysatorer.

Av de 7 670 anmälda stölderna var 1 106 från bilar tillverkade 1999 eller äldre, varav nästan hälften Volvo enligt Larmtjänst statistik.
Johan Ericsson som är servicetekniker på Bilia i Vinsta i Stockholm har sett mängder med Volvo 240, 740, 940 och 960 komma in med kapade avgassystem. Ett av problemen för ägarna är att bilarna ibland är lågt värderade av försäkringsbolagen.
– Det har varit på håret att de fått igenom ersättning på sin försäkring några gånger, säger Johan Ericsson. Vi har haft riktigt fina bilar som blivit drabbade. Dessutom klipper ju tjuvarna kablarna till lambdasonden så det blir ofta väldigt dyrt för försäkringsbolagen.
 

DNA-märkning av katalysatorer gör det möjligt för polisen att utreda katalysatorer som hittas som stulna. Om bilens katalysator är DNA-märkt kan det därför få tjuven att undvika de bilarna.

Problemet är inte enbart stulna bilar. En del billiga bilar kan köpas enbart för skrotvärdet på katalysatorn och innan ägarbytet registrerats har köparna redan kapat katalysatorn och dumpat bilen.
Fredrik Lindstedt på Larmtjänst har ett grundtips för att se till att man inte blir utsatt för en katalysatorstöld:
– Man ska se över säkerheten där man har sitt hem och om man kan låsa in sin bil i ett garage så tycker jag man ska göra det.
 
Polisens råd
*Parkera i garage eller på ett upplyst ställe.
*Installera ett lutningslarm som reagerar om bilen höjs upp med till exempel en domkraft.
*Montera ett stöldskydd på katalysatorn. Brittiska CatLoc tillverkar universalsatser.
*Skaffa märk-DNA för din katalysator. Om katalysatorn kan spåras kan det avskräcka tjuven.
*Var noggrann med att ett ägarbyte registreras även om bilen du säljer är av mindre värde.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.