På London Motor Show 1966 hade lilla Jensen inte bara en utan två nyheter – och den ena var rena sensationen, en fyrhjulsdriven personbil med låsningsfria bromsar!
Det är inte alltid de stora framgångsrika biltillverkarna med god ekonomi som lyckas ta fram de riktigt innovativa lösningarna. Ibland är det precis tvärtom. När Jensen Interceptor premiärvisades på London Motor Show 1966 debuterade också den fyrhjulsdrivna Jensen FF – en av de första fyrhjulsdrivna personbilarna. Dessutom hade den ett system för låsningsfria bromsar från Dunlop.
Förkortningen uttyddes Formula Ferguson eftersom den utvecklats tillsammans med Ferguson. Jensen FF var 12,7 cm längre och skiljde ut sig med dubbla luftintag bakom framhjulen. Fyrhjulsdriften hade en momentavkännande mellandifferential som fördelade kraften efter behov. Det eliminerade problemet som en låst koppling mellan fram- och bakaxel skapar i snäva kurvor.
Jensen FF var lika tekniskt intressant som den marknadsmässigt blev svårsåld. Den fanns bara som högerstyrd och därmed kunde den inte hitta till den viktiga amerikanska marknaden. Efter bara 320 tillverkade exemplar lades Jensen FF ner 1971.
I Klassiker nr 10/20 berättar vi om Lars Ganesh Jensen Interceptor MkIII 1974. Motorn är en 7,2 liter stor V8 på 330 hk från Chrysler. Lars har importerat sin Jensen från USA där den bara haft två tidigare ägare. Efter en helrenovering har karosskulören gått från gråmetallic till originalkulören Tangerine.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.