Färöarna är inte känt för sin industri, men i mitten av femtiotalet byggdes ändå en bil där.
Färöarna består av 18 större öar ute i Nordatlanten, alla mer eller mindre svårtillgängliga. Vägnät saknas i stor utsträckning på dessa glest befolkade öar. Men 1955 byggde Almar Nordhaug i Torshavn sin egen bil. Han utgick från ett Vauxhall Crestachassi, som försågs med en futuristisk kaross i glasfiber, detaljerad med diverse delar från olika bilmodeller.
Plexiglashuven och rutan togs från ett utrangerat flygplan. Den väckte stor uppståndelse på Färöarna, och 1957 flyttade Almar till Norge där bilen fortsatte användas under ett par år. Den slets dock snabbt och genomgick en totalrenovering redan i början på sextiotalet. Efter det hamnde den som ett slags skyltexemplar hos en möbelfirma i Oslo. Sen är det lite oklart om vad som hände med den under flera år, men vad det verkar finns både kaross och chassi kvar idag, dock på olika ställen.
Plexiglashuven och rutan togs från ett utrangerat flygplan. Den väckte stor uppståndelse på Färöarna, och 1957 flyttade Almar till Norge där bilen fortsatte användas under ett par år. Den slets dock snabbt och genomgick en totalrenovering redan i början på sextiotalet. Efter det hamnde den som ett slags skyltexemplar hos en möbelfirma i Oslo. Sen är det lite oklart om vad som hände med den under flera år, men vad det verkar finns både kaross och chassi kvar idag, dock på olika ställen.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.