Nästa artikel
Färre bilar stjäls – och få av dem är klassiker
Reportage

Färre bilar stjäls – och få av dem är klassiker

Publicerad 20 mars 2023
Larmtjänst senaste rapport visar att antalet stulna personbilar fortsätter att minska och av dem som stjäls är väldigt få från klassikeråren.

Larmtjänst rapporterar årligen om hur många bilar som är efterlysta – det kan betyda att bilen är stulen men det kan också röra sig till exempel om olovligt brukande eller bedrägeri. Deras senaste rapport visar att den nedåtgående kurvan fortsätter; för knappt tjugo år sedan efterlystes närmare 30 000 bilar varje år; nu är siffran nere i cirka 6 000 bilar årligen. Jämfört med 2021 avlystes (det vill säga kom tillbaka) något färre bilar 2022, men skillnaden är liten.

DNA-märkning kan avskräcka tjuven och göra det lättare att få tillbaka bilen om den ändå stjäls.

Bättre lås och andra stöldskydd som larm och spårningssändare har gjort det svårare att stjäla bilar; de som ändå stjäls är ofta i planerade stölder där bilen inte sällan betingar ett högt värde, antingen som helt fordon utomlands eller som reservdelar. Även om lite äldre entusiastbilar generellt har sämre lås och inte har försvårande elektronik utgör de glädjande nog en försvinnande del av totalmängden. I Larmtjänsts statistik sjunker antalet efterlysta bilar kraftigt från mitten av åttiotalet och bakåt.

Med en spårsändare kan du ta reda på var bilen är och få larm om den flyttar sig från sin hemvist.

Stölder sker men den här kategorin utgör ungefär 1 procent av alla efterlysta bilar. Den kategori klassikerbilar som däremot sticker ut på ett negativt sätt är de sena åttiotalarna och nittiotalarna som är mer utsatta. Talen är fortfarande relativt låga men antalet efterlysta bilar av 1995 års modell var 57 stycken, att jämföra med 5 efterlysta bilar från 1985. Att färre äldre bilar finns i trafik är en förklaring, en annan att något nyare klassikerbilar fortfarande körs som bruksbilar och därmed löper större risk att stjälas. Att parkera smart och att använda till exempel DNA-märkning och rattkrycka kan hjälpa dig att slippa hamna i statistiken. I Klassikerguiden 2023 finns ett reportage med bra tips om hur du kan undvika att få din bil stulen. I butik nu – eller köp den enkelt här nedan!

Här finns hela Larmtjänsts rapport.

Stöldskyddstips och mycket annat i nya Klassikerguiden – köp den här!

Klassikerguiden 2023 bjuder på 140 sidor köpråd och inspiration! Passar lika bra till seriösa köpare som däcksparkare och bildsamlare!

Innehåll:

Checklistan – kolla klassikern!
Allmänna råd och specifika tips inför  entusiastbils­köpet – att tänka efter före är inte så trist som det låter.

Volvo PV 444
Har fokus allt för länge varit på 544? Slå till på en 444 och få en klassiker som är mer ursprunglig och faktiskt mer prisvärd.

Saab Sonett
Den var främst avsedd för USA men allt fler exemplar letar sig tillbaka till Sverige. Ska du köpa?

Mercedes-Benz 190 W201 
Utmaningen var att bygga en mindre bil men med samma kvalitet, komfort och stil. Mercedes lyckades – en av 1980-talets mest intressanta bilar! 

Austin-Healey ”Big Healey”
Klassisk redan under sin livstid – vad finns kvar att upptäcka om den stora Healeyn? Massor, dessutom är det köpläge!

Chevrolet Caprice
Den sista stora Chevan som  såldes i större mängder i Sverige. Den syntes som taxi i Solna och trendbil på Södermalm. Dags att syna den som klassiker!

Så hittar du rätt försäkring
Entusiastförsäkringen är billigare, anpassad för klassiska bilar och bättre om något händer. Finns det någon hake? Vi reder ut villkoren!

Volvo 780 Bertone
Sveriges dyraste bil är inte längre lika dyr. Slå till på en Volvo i italiensk gåbortkostym innan det är för sent!

Saab Sport
Tre förgasare, tre cylindrar och inga ventiler. Behöver vi förklara mer varför du ska ha en Saab Sport?

Mercedes-Benz W124-serien
Exceptionell kvalitetskänsla men hur är resten? Mercedes-Benz alla 124-modeller hårdgranskas!

Alfa Romeo Giulia GT ”Bertone”
Alfa Romeo kunde kalla den lite vad som helst, hos entusiasterna är den mest känd som Bertone-Coupén.

Så stoppar du tjuven
Minska risken för stöld och se till ha ett försprång om det ändå händer!

Citroën Traction Avant
Trots att den tillverkades i 23 år var den fortfarande närapå modern när den lades ner. Så köper du en B11! 

Fiat 126
Litenheten till trots, 4,7 miljoner bilar på 28 år går inte att skoja bort!

VW Golf II
Du har sett Terminator  och Aliens, då vet du att uppföljaren kan vara bättre än originalet! Dags att slå till på Golftvåan!

Saab 900 OG
Den måste inte ha turbo eller sufflett. En Saab 900 är alltid speciell. Hög tid att hitta rätt exemplar!

Lotus Esprit
En supersportbil som fortfarande är möjlig att köpa till fyndpris. Vad kan gå fel? Vi berättar så du köper rätt bil!

Lancia Delta Integrale
Fyrhjulsdrift, turbo och 16-ventilersmotor. Men vågar du? Japp! Om du läser vår köpguide först. 

Indigo 3000
Köpguide på en modell som bara byggdes i ett 40-tal exemplar – varför det? För att vi inte kunde låta bli att forska mer i denna spännade historia!

Opel Rekord & Commodore
Opels snyggingar från 1970-talet är lätta att tycka om. Vill du ha en bussig familjesedan eller en tuff och snabb coupé?

Austin/Nash Metropolitan
Amerikanska linjer och europeiska mått, när Nash och BMC byggde bil tillsammans blev det rena formfesten!

T-Ford
En T-Ford har aldrig känts som ett fräschare klassikerval  än nu! Köp och kör – om du vågar!

Bilarna jag vägrade köpa
Det behövs inga rationella skäl för att köpa en klassiker, inte heller för att tacka nej och åka  hem igen.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.