Nästa artikel
Fem Volvomodeller du aldrig fick chansen att köpa!
Reportage

Fem Volvomodeller du aldrig fick chansen att köpa!

Publicerad 30 augusti 2021 (uppdaterad 30 augusti 2021)
En svensk bil säljs väl alltid i Sverige? Nej, faktiskt inte. Här är fem Volvomodeller som inte marknadsförts i Sverige.
1. Volvo PV 444 California 
När exporten till USA tog fart 1956 så kom det speciella California-utförandet med gräddvit kaross och inredning i gult och svart. De amerikanska köparna fick Sportmotorn B14A med dubbla SU-förgasare och 70 hk. Amerikanska tullregler hade gjort modellen dyrare att sälja i USA om den motorn också hade funnits här. Så även om svenska PV-köpare kunde välja en PV 444LS i kaliforniskt vitt så var motorn bara på 51 hk.
2. Volvo 164E 1975
Sommaren 1974 var slutet här för 140-serien och det borde det också ha varit för 164. Nu kom ju den nya 240/260. Men Volvo hade inte haft möjlighet att hinna få den nya V6:an anpassad till de amerikanska utsläppsreglerna. Så istället fick 164E fortsätta att säljas i USA. Från vindrutan och bakåt var bilen i princip en 264. Den hade de nya stolarna med nackskydd av gallertyp och mitt under modellåret fick 164E de nya stora bakljusen från 264. Standardutrustningen var riklig med elfönsterhissar fram, automatlåda, radioantenn i vindrutan och AC. Först i slutet av augusti 1975 tillverkades de sista exemplaren.
 
3. Volvo 262 
Kombinationen av V6 och tvådörrarskaross ansåg Volvo bara behövdes på den nordamerikanska marknaden. Som årsmodell 1976 kom 262 GL utrustad med elfönsterhissar, taklucka och snobbringar på fälgarna. Inte ens i alla amerikanska broschyrer fanns den med på bild. Efter två år lades modellen ner då coupén 262C var i antågande. Då hade 3 329 exemplar byggts.
4. Volvo 242 Turbo
Som årsmodell 1981 kom fyrdörrssedanen 244 Turbo men i USA fanns Turbon också som tvådörrarsmodell. Det var dock inte bara dörrar som Turbon tappade där, 28 hästkrafter försvann på grund av kravet på katalytisk avgasrening. Från 1983 fanns en sats med laddluftkylare i R-sportsortimentet och från december 1983 standardmonterades den i amerikanska 240 Turbo och modellen kallades nu Turbo Plus. Även om intercoolern även såldes i Sverige var den här främst tänkt för tävlingsbilar.
 
5. Volvo 780 med turbo
Att 780 blev en lyckad design är svårt att säga emot. Och vem vill inte ha den lyxiga inredningen med läder och ädelträ? För att ha tillverkats i så få exemplar så fanns 780 med förvånansvärt många olika motorer. Tyvärr så såldes inte de roligaste i Sverige! Till årsmodell 1989 kom den turboladdade fyran B230FT på 160 hk och i USA såldes den med ett Turbo Plus-kit som standard och då gav motorn 190 hk. Allra hårigast var B204GT-motorn som fanns i Italien och några andra europeiska länder. Det var en fyrcylindrig 16-ventilersmotor med turbo och 200 hk.
 

VolvoKlassiker 2021 – köp den i butik eller i vår webbshop!

VolvoKlassiker finns i utvalda tidningsbutiker – se länk för att hitta närmaste – men går också att beställa från Klassikers webbshop. Det viktiga är att du inte missar att köpa innan lagret tar slut!

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.