Nästa artikel
Festhelgen på Bilsportmässan!
Elmia 2022

Festhelgen på Bilsportmässan!

Publicerad 20 april 2022
Urladdningen på Elmia är över, och vilken fest det var! Att så många kom till vår monter med frågor och tips, nyfikenhet och engagemang var jätteroligt!

Påskhelgen var extra fest för alla motorintresserade, med Bilsport Performance & Custom Motor Show på Elmiamässan i Jönköping. Och Klassiker var på plats, med monter i C-hallen. Blandningen av fordonen vi hade var bred: Rekordknäckande DP-Porschen byggd av Zirkelbach samsades med Mini pickup, Årets Klassiker-Saaben och tidningen Mopeds tuffa custommoped X-Ray.
”Körde de den här Porschen i 315 km/h?!”, sa en av alla besökarna med förvåning i rösten. Hastighetsrekordet är sedan länge slaget men trots det så är den farten imponerande än idag. Och står man vid bilen och föreställer sig att sitta bakom ratten blir det lite extra. Många passade på att kolla under motorluckan; vissa ålade sig till och med in under för att se så mycket som möjligt.

Roger Forssén fick ta emot pris för Årets Klassiker som hans Saab 99 blev utnämnd till efter läsaromröstning. Klassikers Carl Legelius och Claes Johansson höll i ceremonin.

Om X-Ray fick omdömen som ”vad tuff!” och ”häftig” lockade Mini pickupen fram sånt som ”gullig” och ”vad liten den är!”. Och det syntes lång väg hur hjärtan tändes i ögonen på passerande besökare. En koja med flak väcker känslor!
Roger Forsséns Saab 99 EMS fick sin beskärda del av uppmärksamheten, där de initierade visste precis vad det var, och hur få som är kvar i princip orört skick. Många kom också ihåg Saabarna som bruksbilar, medan barn och barnbarn tittade förundrat på en bil från förr. Vi passade dessutom på och delade pris till Roger under mässan.

Roger Forsséns Saab 99 EMS.

Carl Legelius berättade om Robert R Aronson och hans skapelse Mars II Electric.

Att så många av er hade frågor, tips och synpunkter uppskattas av oss på redaktionen! Många var också intresserade och nyfikna på vår elbil, Mars II Electric, som stod alldeles bredvid, som en del i Restoration Show som arrangerades tillsammans med Verktygsboden. Eldrift engagerar! Mest på ett positivt sätt, med fascination över hur tidigt ute Mars var, med laddnätverk och samarbetet med hotellkedjan Holiday Inn. Vår elbilsmekaniker Hans Helmerson fick massor av frågor och flera riktigt bra tips på hur vi kan gå vidare med att få fart på elbilen.

Klassikers Jon Remmers snackade mekanik och el med besökarna.

Vår elbilsmekaniker Hans Helmerson såg till att Mars II kan stanna innan vi vågar starta.

För oss som jobbar på Klassiker och i montern den här festhelgen betyder kontakten med er läsare mycket. Det var verkligen kul att ni kom! Det betyder också jättemycket att allt fungerade så väl från arrangörssidan – både från Bilsport Performance & Custom Motor Show och från Elmiamässans – så att vi kunde lägga all kraft på just att träffa våra läsare, både ni som varit med länge och ni som var nyfikna på oss och tidningen.
Till er som inte hade möjlighet att vara på plats: Planera in ett besök nästa år! Och till dess: kolla in bilderna här.

 

Högtflygande planer? Jovars, men mest bara praktiskt att ha Mars på en portabel lyft. Klassikers elbilsprojekt ingick i "Restoration Show" som arrangerades tillsammans med Verktygsboden.

Läs hela storyn om rekord-Porschen i Klassiker nr 4!

Ur innehållet:

Ögonblicket Rekord i Upplands Väsby
En försmak av framtiden i IC:s station där kaffe, korv och tidningar har trängt undan bensin och diesel.

Porsche 911 DP1 Zirkelbach
Chansen är stor att du minns den; rekordknäckaren från Hässleholm som dammade av nybyggda E4:an i 315 km/h!

Nya auktionssajter för entusiaster
Intresset för att sälja entusiastbilen på auktion växer: Collecting Cars och Bidders Highway vill ta marknadsandelar.

Vi ses i Jönköping!
Klassiker drar till Bilsportmässan på Elmia i påsk. Vi tar med oss balla bilar – och en elbilsexpert till vår Mars II Electric.

Automobilia Läsvärt 
Nöj dig inte med lättflyktiga rader på nätet, köp en bok i stället! Informativt, snyggt och kanske till och med lukrativt.  

Moped Monark M51 Sport
Sportigt snygg, men nog mer att titta på än att köra. Vissa drömmar är bättre innan de blir verklighet.

Listverket Reservhjulsplacering
På huven, under huven, i skärmen... Uppfinningsrikedomen för att få plats med hjulet ingen vill använda är stor.

Sverigeresan Fiat 600 längs Klarälven
Lill-Fian var knappt mer än provkörd när Klassiker gav sig ut för att korsa broar och följa Värmlands vattenvägar.

Pontiac T-37 1971
Inte så stor i USA, rejält stor i Sverige. Drick-Axels gamla amerikanare gjorde intryck när nuvarande ägaren var pojk.

Här har du mitt billiv!
Bläddra i fotoalbumet och minns bilarna – det har Tommy och Britta Granholm gjort. Gör det du med!

Försäkringsguide Välj rätt bolag!
Vilket är viktigast för dig? Lägst pris eller störst frihet? Vi jämför villkoren och tipsar om viktiga saker att tänka på.

Klassikerguiden Volvo 745-945
Jodå, visst är det dags för en krispigt kantig kombi att bli din nästa entusiastbil! Rymlig. Praktisk. Rolig!

Våra Klassiker
En Lords känsliga detaljer. En Twingo som självläker. 

Läsarnas Klassiker
Chevrolet Corvair, Vespa 400 och Peugeot 403 Familiale.

Fixa själv Vakna Patient 106 – del 2
Inga gissningar, inget hit-och-dit – Jon Remmers tar 
greppet på vår Peugeots budgetinsprutning. Succé!

Evenemangskalender
Lita inte på Ledin; Klassikersommaren är lång, inte minst om du tjuvstartar lite. Kolla här vad som finns att göra!

Mazda RX-7 1985
Supersuccé i USA och manegekrattare för Miata men tyvärr lite av en doldis i Sverige. Det är dags att ändra på det.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.