Det nya däcksystemet fick namnet TRX där X:et i slutet av förkortningen talade om att det fortfarande var ett radialdäck. TR står för ”Tension Répartie”, som kan översättas ungefär med ”fördelad spänning”. Det Michelin lärt sig var att belastningen av däcksidan i ett traditionellt radialdäck inte är jämn vilket beror på anliggning och vinklar där däcket möter fälgkanten. TRX-däcket hade annan anliggning vilket gjorde att däcksidan kunde arbeta jämnare. ”Fjädringen” i TRX-däckets sida blev bättre vilket gjorde det möjligt för Michelin att bibehålla komforten – och öka greppet.
Eftersom de nya däcken ”fäste” mot fälgen på ett annorlunda sätt gick de inte att montera på en konventionell fälg. För att göra det helt omöjligt att montera fel, vilket skulle kunna vara livsfarligt vid färd i högre farter, konstruerade man däcken i avvikande storlekar som specificerades i millimeter. De minsta mätte 315 mm medan de största var 415 mm. 390 mm-varianten fanns till många bilar som Saab 900, Citroën CX och Ford Granada. Räknar man om från millimeter blir det ungefär 15,4 tum.
Vi har nämnt Saab, som standardmonterade TRX på de första turbomodellerna av 900, Citroën CX fick dem på GTi, Turbo och Prestige och hos Ford rullade topp-Granadorna på det moderna franska gummit. Fler? Absolut! BMW 5-, 6- och 7-serie, Ferrari, Alfa Romeo och Peugeot på till exempel 505 och 604. TRX fanns även till Renault, framför allt på 30 TX men också som tillbehör på Renault 20 och 30. Även turbomonstret byggt på R5 hade TRX liksom Alpine A310. Ford Mustang rullade också på TRX-sulor!
Men när de inte längre originalmonterades sjönk volymerna ännu mer och priserna steg ytterligare. Folk åkte på allt äldre däck, mer slitna än vad som var nyttigt, och därför fick även kvalitetsomdömet en törn. Regummerade TRX-däck dök upp men kvaliteten var ojämn, och det var ont om stommar. Michelins TRX blev aldrig den nya standard man hoppades på. På liknande sätt som det tekniskt mer avancerade videoformatet Betamax blev frånåkt av det enklare VHS, var det också det traditionella radialdäcket som rullade vidare.
Läs mer om Michelin TRX och mycket annat spännande i Klassiker nr 2. Du kan köpa den här nedan och få den ända hem till dig med posten.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.