Bild
Nästa artikel
Reportage

Fett brett bett!

Publicerad 2022-02-24 15:00
Mer kraft! Högre fart! Bättre väghållning! Men skulle komforten gå att rädda? Michelins svar var TRX-däcket som monterades på några av 80-talets roligaste bilar. Sedan tog allt slut. Varför?

Det nya däcksystemet fick namnet TRX där X:et i slutet av förkortningen talade om att det fortfarande var ett radialdäck. TR står för ”Tension Répartie”, som kan översättas ungefär med ”fördelad spänning”. Det Michelin lärt sig var att belastningen av däcksidan i ett traditionellt radialdäck inte är jämn vilket beror på anliggning och vinklar där däcket möter fälgkanten. TRX-däcket hade annan anliggning vilket gjorde att däcksidan kunde arbeta jämnare. ”Fjädringen” i TRX-däckets sida blev bättre vilket gjorde det möjligt för Michelin att bibehålla komforten – och öka greppet.

Eftersom de nya däcken ”fäste” mot fälgen på ett annorlunda sätt gick de inte att montera på en konventionell fälg. För att göra det helt omöjligt att montera fel, vilket skulle kunna vara livsfarligt vid färd i högre farter, konstruerade man däcken i avvikande storlekar som specificerades i millimeter. De minsta mätte 315 mm medan de största var 415 mm. 390 mm-varianten fanns till många bilar som Saab 900, Citroën CX och Ford Granada. Räknar man om från millimeter blir det ungefär 15,4 tum.

Vi har nämnt Saab, som standardmonterade TRX på de första turbomodellerna av 900, Citroën CX fick dem på GTi, Turbo och Prestige och hos Ford rullade topp-Granadorna på det moderna franska gummit. Fler? Absolut! BMW 5-, 6- och 7-serie, Ferrari, Alfa Romeo och Peugeot på till exempel 505 och 604. TRX fanns även till Renault, framför allt på 30 TX men också som tillbehör på Renault 20 och 30. Även turbomonstret byggt på R5 hade TRX liksom Alpine A310. Ford Mustang rullade också på TRX-sulor!

Men när de inte längre originalmonterades sjönk volymerna ännu mer och priserna steg ytterligare. Folk åkte på allt äldre däck, mer slitna än vad som var nyttigt, och därför fick även kvalitetsomdömet en törn. Regummerade TRX-däck dök upp men kvaliteten var ojämn, och det var ont om stommar. Michelins TRX blev aldrig den nya standard man hoppades på. På liknande sätt som det tekniskt mer avancerade videoformatet Betamax blev frånåkt av det enklare VHS, var det också det traditionella radialdäcket som rullade vidare.

Läs mer om Michelin TRX och mycket annat spännande i Klassiker nr 2. Du kan köpa den här nedan och få den ända hem till dig med posten.

Köp tidningen här och få hem massa rolig läsning med posten!

Ur innehållet:

Peugeot 504 Cabriolet & Coupé
Rakryggad teknik, eleganta karosserier och italiensk stamtavla. Dessutom väldigt ovanliga.

Klassikervärlden Nyblivna 30-åringar
Välkommen in i klassikervärlden alla nittiotvåor! Och då pratar vi inte Saab 92 ...

Automobilia Polisprylar
Barndomsdrömmen om polisyrket kan i vuxen ålder omvandlas till ett spännande samlande.

Opel Rekord B 1966
I över 40 år har Nils och hans Rekord hängt ihop. Han var 18 och bilen blott 15 år gammal när resan började 1981.   

Dokument Michelin TRX
Tuffaste däcken på de tuffaste bilarna – ändå blev Michelins nya standard tämligen kortlivad.

Mazda på museum
Det är inte Mazda själva som har den finaste samlingen klassiker av det egna märket utan Walter
Frey i Augsburg.

Broschyren Sunbeam Rapier
Elegant coupé som beskrevs som en Barracuda för ­Europa. I Sverige såldes den av ANA-bolagen.

Volvo 240 Turbo 1982
Exemplaret du drömmer om att hitta – pedantskött är ett för svagt uttryck i sammanhanget.

Nissan Terrano 1989
Trendig kaross, fyrhjulsdrift och NMT-telefon. Förste ägaren gillade modellen så mycket att han köpte två exemplar!

Klassikerguiden Citroën SM
En av bilvärldens mest sägenomspunna – bör den beundras bara på håll? Absolut inte, du vågar gå nära också!

Våra Klassiker
Carls Alfa gås igenom i grunden, Fredriks Volvo på ytan. Claes kollar hur mycket Renault man får för ett par ostar och en back öl och Björn gör framsteg med Monarken.

Läsarnas Klassiker
En Ford Maverick som alltid funnits i familjen, en BMW M535i som är på väg tillbaka till originalskick och en Volkswagen 412 LS som släppts ut från museet.

Fixa själv Mer kraft i Saab 900 Turbo
Från lättryck till fulltryck – det är mycket arbete för 30 extra hästkrafter. Julle visar hur, steg för steg!

British Auto – ny Morganimportör
Ann och Mats skapade en miljö att trivas i, både för sig själva och för kunder med smak för brittiska bilar.

Projektbil? Mars II Electric 1968
En av Sveriges första elbilar – plötsligt dök den upp på amerikanska Ebay. Det vinnande budet förde oss till Falun!

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.