Nästa artikel
Fiat mot Fiat
Kapplöpning

Fiat mot Fiat

Publicerad 7 maj 2023
Inte bara Saab - Fiat hade också en lång flygtradition att luta sig emot.

Fiat 1800 var det nya flaggskeppet från Fiat och hade premiär 1958.
Från början hade 1800 en en rak sexa på 75 hästkrafter, som snart ökades till 86. Strax efter kompletterades den med den starkare Fiat 2100.  För 1963 fick en senare en ännu större motor på 2,3 liter och kallades då för 2300.
I 2300S med dubbla förgasare fick man hela 136 hästkrafter. 

1800B och 2300 hängde med till 1968. Då hade man på vägen även gjort en fyrcylindrig version som hette 1500. Den fanns mellan 1963 och 1967 och blev särskilt populär som taxi. 
1800/2300 ersattes 1969 av Fiat 130.

Fiat tillhör en av de tidigaste bilpionjärena som fortfarande existerar. De första Fiatbilarna rullade ut redan 1899. 

Flygplanstillverkning hade man hållt på med sedan 1908, och samtidigt som Fiat 1800 hade premiär introducerades även stridsplanet i bakgrunden.

Fiat G.91 provflögs första gången 1956 och var färdig för tjänst 1961.
Den betecknades som ett lätt attackplan som även skulle fungera som jaktplan. 
Motorn var en Bristol Orpheus och den maskinen kunde få upp G.91 i en toppfart på 1075km/h. Den kunde nå 13000 meters höjd och dit upp kom den på drygt sju minuter.

Fiat G.91 såldes till Västtyskland och Portugal och kom att bli en trotjänare under många år. De sista G.91 fasades ut så sent som 1995.

 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.