Nästa artikel
Final i mörker!
Frukostklubben

Final i mörker!

Publicerad 2024-09-23 14:30 (uppdaterad 2024-09-24 12:51)
Årets sista Frukostklubb började i kolmörker! Årets sista träff på ett knökfullt Götaplatsen i Göteborg blev en riktig höjdare där både vädret och humöret var på topp.

En del av charmen med Frukostklubben – bilträffen för morgonpigga – är att man känner sig som del av ett hemligt sällskap när man åker på ofta helt tomma gator till evenemanget. Än märkligare var årets sista Frukostklubb på Götaplatsen i Göteborg den 21 september. Eftersom träffen startar klockan sex och solen gick upp först vid sju så var det här en bilträff i mörker! Perfekt för den med intresse för hemliga sällskap eller en patinerad entusiastbil! 

I år har Frukostklubben hållits i tio olika områden och totalt har 33 träffar arrangerats runt om i Sverige. Men årets allra sista träff var alltså Frukostklubben i Göteborg som arrangeras av Calle Berntsson i samarbete med Klassiker. 

Aston Martin-klubben stod för bullar och Verktygsboden tillsammans med Klassiker bjöd på kaffe – dessutom serverat utanför Claes Johanssons Saab 95 husbil. Den här gången var inte allt slut klockan åtta när träffen vanligen avslutas. För att fira årets finalträff var det här starten för Klassikersvängen – från frukost till lunch, en runda som gick i mål hos Verktygsboden i Borgstena. Mer om Klassikersvängen och Frukostklubben kommer här på vår hemsida och i tidningen Klassiker längre fram. 

Klassiker 8.2024

Ur innehållet #8.2024:

Ögonblicket Stockholm 1971
Pressfotografens Volvo 145 syns i förgrunden, bilen bakom är ett mysterium.

Peugeot 203 Special sport
Tretton år efter att vi fotograferade en samling hopsurrade karossdelar är den hembyggda sportbilen färdigrenoverad.

Schnellsportwagen
Auto Union Typ 52 kunde ha blivit en Silverpil för gatan men blev inte mer än en skiss. Nu har Audi förverkligat den!

Automobilia behovsprövade prylar
De hamnar längst in i handskfacket eller i något skrymsle i bagageutrymmet – sakerna som en gång var bra att ha.

Läsarnas klassiker
Gustaf kom över en VW av en slump, Jan fick tjata i två år innan BMW:n blev hans och Ulf letade i årtionden efter en Opel GT.

Sverigeresan Saab 96 1964
Även när man bara kör längs E4:an är Höga kusten spännande men vi tar oss dessutom till fiskelägen och tidigare Saabfabriker!

Nytändning för volvoträffen Vrom
Ny plats men samma otroliga träff. Nu har Volvoträffen i Göte­borg tagit plats direkt vid biltillverkarens hjärta i Torslanda.

Volkswagen Lupo GTI 2001
När Golf GTI blivit plufsig dök en liten pigg vargunge upp ­istället. Vi kör en av pressbilarna från introduktionen. 

Broschyren Lancia Trevi 2000
Så konventionell på utsidan att det nästan är utstuderat. Insidan däremot är definitivt utstuderat märklig! 

Ford Anglia 1959
Karossformerna var moderna men motorn fortfarande en sidventilare. Magnus Anderssons bil har aldrig renoverats.

Välsamlat i Neckarsulm
Deutsches Motorrad-museum und NSU-museum visar upp 400 tvåhjulingar och ett antal NSU-bilar. 

Våra klassiker Toyota Celica & Triumph 
Björn takluckefixar Celica, Calle har improviserad släktträff med sin Triumph 1300 och Fredrik köper inte en Volvo 740.

Hobbyn & jag Wartburg
Sam Glover provar att fixa motorn medelst grovkörning. Det slutar med en motorrenovering. 

Fixa själv inredningsrenovering
Med karossen nylackad måste inredningen bli lika fin i vår projektbil Solgul, Volvo 145. 

Klassikerguiden Mini MK III & IV  
Lyft blicken från de tidigare generationerna. Det är 1970-talskojorna som är fynden – och de är lika kul att köra. 

Klassiker 20 år Teknisk genomgång
Det kan se ut som en filminspelning. När Klassikers Simon Hamelius fotograferar fastnar bilar i rörelse på stillbild.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.