Det här rör sig om ett specialbygge av Fritz Fleischer Karosserie und Fahrzeugwerk, ett plåtslageri och karosstillverkare grundat 1927 som hamnade på ”andra sidan” efter uppdelningen av Tyskland efter kriget. Fleischer var verksamma i Gera, Thüringen och gjorde i första hand busskarosser, men även en del personbilar fick karosser byggda av dom.
Efter Tysklands delning befann sig Fleischer som sagt i östra zonen. I det nya DDR blev inte allt förstatligat utan det fanns en möjlighet att driva privata företag, hårt kontrollerat förvisso men ändå någorlunda fritt. Fleischer var DDR:s enda privatägda karossfirma och dess största leverantör av busskarosser. Det var avancerade karosser, självbärande och man gjorde även turistbussar med lyx som fällbara säten, luftkonditionering och TV med mera, redan på 1960-talet. Fleischers chefdesigner tog dock med sig en hel del kunskap när han hoppade över muren 1960 och blev anställd av Kässbohrer.
1972 exproprierades dock bolaget av staten och fabriken kom att stängas, Fleischerbussarna kom dock att byggas vidare ända fram till 1990 av VEB. Specialbygget på bilden är baserat på en Warburg 311, husvagnen är likaså byggd speciellt av Fleischer, beställare och syfte är dock okänt. Kanske för utställningsbruk, eller semestertripper för familjen Fleischer?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.