Nästa artikel
Fler bilar du inte fick se 1993.
bilvärlden 30 år sedan

Fler bilar du inte fick se 1993.

Publicerad 15 januari 2023

 

En hint om hur framtiden skulle te sig under nittiotalet - bilar som kom att bli och några som inte gjorde det.

Audi hade redan laborerat med bilar helt i aluminium - Concept ASF sattes i produktion redan året efter som Audi A8 

1993 var året vi första gången fick se Ford Ka. Den fiskliknande fronten arbetades om en hel del innan den började säljas 1996. 

Livstilsbil från BMW.  530iX Enduro hade fyrhjulsdrift, luftfjädring och plats för två MTB-cyklar i bagaget.  Nu började dessa Cross countrybilar vinna terräng på allvar, men BMW gjorde ingen uppföljning på det då. 

Mitsubishi visade upp två snarlika och avancerade men inte särskilt allvarligt menade concept för utomhusbruk 1993. Det var Lynx och och den här som kallades Fieldguard. Klatschiga färger och svulstig formgivning som modet föreskrev vid denna tid.  

Jeep däremot ville tona ner sin skogsmulleimage lite. Det gjorde man med Ecco som visades på Detroitmässan 1993. En cross-over som kan sägas vara anfader till dagens Renegade och Compass.

Volkswagen Golf A59 var ett monster. Med turboladdning kramade man ur 275 hästar ur tvåltersfyran . Man siktade på WRC och med A59 skulle man haft en chans att hävda sig.  Det kom dock inte att hända och projektet dumpades efter man gjort ett par prototyper. 

Vi tittar österut. i den nyss återuppståndna republiken Estland visades RX Vilgas upp 1993. Sportbilsprototyp som kunde fått en framtid. Några bilar kom det dock att bli under namnet Rex. 

Amadeo kom från VAZ och var ganska långt från deras image. I grunden var det en ordinär Samara och något liknade har inte setts från VAZ/Lada efter det. 

Fiat Scia var en vågad design från Andreas Zapatinas - då verksam hos Maggiore som gjorde en hel del uppdrag av Fiat.  Den kom att utvecklas till Fiat Barchetta som hade premiär 1995. Maggiore stod för karosserna åt Barchetta fram till dom kursade 2003. 

Vi avrundar med att åka till racerbanan och titta på den spännande Chrysler Patriot.  En gasturbin-elektrisk hybridracer redan 1993!  
En tvåstegsturbin som laddade en trefas induktionsmotor på 525 volt för drivning ut till hjulen. För extra knuff vid acceleration användes även ett avancerat svänghjul som generator. 

Chrysler hade länge experimenterat med just gasturbiner och med Patriot satte man punkt för det programmet som hade startats redan 1954. 

 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.