Det var här den första flygningen i Sverige i militär regi ägde rum.
Vid den här tiden fanns inget flygvapen utan planet och piloten tillhörde flottan, och det var inköpt genom en generös donation av bryggeridirektören Otto Emil Neumüller, som även råkade vara löjtnant Dahlbäcks svärfar. I villkoret ingick dock att svärsonen skulle få flygutbildning utomlands.
Planet kallades i flottans förteckning kort och gott för Aeroplanet nr.1 , och var tillverkat av Hjalmar Nyrop i Landskrona, och tituleras därifrån som Nyrop no.3, fast i stora drag var det en Bleriot XI.
Efter första provflygningen från Stora Värtans is uppdagades det att just flyga inte var ett av planets starka sidor, men löjtnanten tyckte ändå enligt egen utsago att den däremot var vansinnigt skojig att sladda runt på isen med...
Aeroplanet nr.1 kom bara att göra sporadiska flygningar innan det kasserades redan 1916 och skänktes, minus motor, till sjöhistoriska museet. Idag återfinns det på Tekniska museet i Stockholm.
Dahlbäck själv avancerade och blev utbildningschef för marinens flygväsen under åren 1914-1919, sen kom han att bli chef över det Litauiska flygvapnet under en period. Dock verkar han hoppat av flygarkarriären under 20-talet och blev istället marknadschef för svenska kullagerfabrikens engelska kontor, Olof Dahbeck avled 1930.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.