Mannen på bilden är kanske bekant men har du hört talas om bilen han står vid? Ford Corcel var från början egentligen baserad på Renault 12 som i Brasilien hade licenstillverkats hos Willys.
Willys satte upp sin verksamhet i Brasilien 1953. Moderbolaget hemma i USA, då lierat med Kaiser, började importera Renaultbilar och på så sätt fick Wills do Brasil en bit av den kakan med. 1959 började man licensbygga Renault Dauphine och 1968 kom avlösaren Renault 12. Fast i samma veva sålde Willys hela rasket till Ford.
Då hade ”Project M” – nya Renault 12 för Brasilien – kommit rätt långt. Nu stod Ford med en helt ny Renaultmodell på halsen och visste inte riktigt hur man skulle ställa sig till det. Det var en helt ny modern bil vilket var precis vad dom behövde – så man maskerade om den i all hast så den inte skulle se lika mycket Renault ut. Man jobbade såpass snabbt att Corcel till och med presenterades före Renault 12.
År 1978 uppdaterade man den till Corcel II och trollade bort ytterligare lite av Renaultgenerna. I annonsen ovan syns en ung lovande tävlingsförare som just kört sina första tävlingar och vunnit sitt första lopp i Formel Ford. Året är 1982 och hans namn är Ayrton Senna: "I Europa är jag Formel Ford-mästare. Här kör jag Ford Corcel II metanol och är ekonomimästare."
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.