Skulle framtidens bilar ha karosser i rostfritt stål?
Allegheny Steel of Pittsburgh hade sedan 1930 gjort rostfria delar till Ford som lister, grillar och sådant. 1936 tog man det till nästa nivå - göra en hel kaross i rostfritt stål.
I samarbete med Ford gjorde man sex stycken Tudorkarosser, nu är rostfritt ett ganska motsträvigt material så pressverktygen var totalförstörda efter den omgången..
Men skinande blanka blev dom, och det var en intressant process för både Ford och Allegheny, både som experiment och PR-värde.
De sex bilarna kom sedan att användas som demoexemplar hos Aleghenys filialer runtom i USA. De fick rulla flitigt och efter bara några år fick dom totalrenoveras. Chassi och drivlina alltså, karosserna behövde ju bara en puts.
Sedan dröjde det ända till 1960 då Allegheny Ludlum som man nu hette kom i samarbete med Ford igen. Man pressade karossdelar, kofångare och grillar till två stycken Thunderbird. Delarna sattes ihop till hela bilar av Budd, också dom stor leverantör av karossdelar till fordonsindustrin.
Nästa gång det hände var 1966. Då gjorde man tre Lincoln cabrioleter i rostfritt.
Vad hände med de rostfria bilarna sen då?
Allegheny sålde av 36:orna redan 1946, men spårade senare upp och köpte tilbaka två av dom. En tredje kom att hamna på Crawford Auto and Aviation museum i Cleveland, och en fjärde donerades till Fords museum i Dearborn 2016 efter vandrat genom flera privata ägare.
Två av 36:orna saknas fortfarande.
De två Thunderbirdbilarna och två Lincoln behöll man hos Allegheny, och senare köpte man även tillbaks den tredje. En av varje donerades senare till Crawfordmuseet.
Nu är de blänkande Fordbilarna aktuella igen , för de kvarvarande hos Allegheny Technologies skall ut på auktion senare i år. En bil har man dock redan donerat till Heinz Historic Center i Pittsburgh, och en behåller man själva.
Så vad som bjuds ut på Auburn Auctions i september är en unik triss som säljs under en lot. https://worldwideauctioneers.com/steel/
I samarbete med Ford gjorde man sex stycken Tudorkarosser, nu är rostfritt ett ganska motsträvigt material så pressverktygen var totalförstörda efter den omgången..
Men skinande blanka blev dom, och det var en intressant process för både Ford och Allegheny, både som experiment och PR-värde.
De sex bilarna kom sedan att användas som demoexemplar hos Aleghenys filialer runtom i USA. De fick rulla flitigt och efter bara några år fick dom totalrenoveras. Chassi och drivlina alltså, karosserna behövde ju bara en puts.
Sedan dröjde det ända till 1960 då Allegheny Ludlum som man nu hette kom i samarbete med Ford igen. Man pressade karossdelar, kofångare och grillar till två stycken Thunderbird. Delarna sattes ihop till hela bilar av Budd, också dom stor leverantör av karossdelar till fordonsindustrin.
Nästa gång det hände var 1966. Då gjorde man tre Lincoln cabrioleter i rostfritt.
Vad hände med de rostfria bilarna sen då?
Allegheny sålde av 36:orna redan 1946, men spårade senare upp och köpte tilbaka två av dom. En tredje kom att hamna på Crawford Auto and Aviation museum i Cleveland, och en fjärde donerades till Fords museum i Dearborn 2016 efter vandrat genom flera privata ägare.
Två av 36:orna saknas fortfarande.
De två Thunderbirdbilarna och två Lincoln behöll man hos Allegheny, och senare köpte man även tillbaks den tredje. En av varje donerades senare till Crawfordmuseet.
Nu är de blänkande Fordbilarna aktuella igen , för de kvarvarande hos Allegheny Technologies skall ut på auktion senare i år. En bil har man dock redan donerat till Heinz Historic Center i Pittsburgh, och en behåller man själva.
Så vad som bjuds ut på Auburn Auctions i september är en unik triss som säljs under en lot. https://worldwideauctioneers.com/steel/
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.