Ford Motor Company introducerade 1939 märket Mercury för att kunna konkurrera med GM:s mellanklassare Pontiac och Oldsmobile. Genom åren var Mercury ibland en påkostad version av Ford, ibland baserad på den dyrare Lincoln men tidvis också av mera självständig konstruktion.
Under de senaste 20 åren var Mercury genomgående kloner av Fordmodeller med mindre ändringar av emblem och dekor.
Mercury såldes i ett eget återförsäljarnät skilt från Ford. De sista åren har Mercuryhandlarna kunnat glädja sig åt att vara ensamma om att med Grand Marquis erbjuda en traditionell bakhjulsdriven USA-sedan i storformat. En stor del har sålts som taxi och resten till konservativa privatköpare. Motsvarande Ford Crown Victoria har nämligen efter 2007 inte sålts på den civila marknaden utan bara till polis och myndigheter. Men nu tillverkas varken Crown Vic eller Grand Marquis längre.
Det har sagts att Ford skulle hålla Mercury igång så länge det resulterar i högre total försäljning men det anser man tydligen inte längre att det gör.
Text: Bo Legelius
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.