Redan 1965, drygt ett halvår efter Mustangen hade kommit började man arbeta på den nya bilen Colt.
På dessa tidiga skisser, troligen gjorda av Philip Clark ser man väldigt mycket Mustang i dragen. Inte så konstigt då han även hade haft ett starkt inflytande på Mustangens formgivning.
Med i teamet från USA var även Gordon Mackray. På den brittiska sidan fanns Neil Bertley som senare kom att fila vidare på Clarks tidiga alster
Intressant är att man tidigt funderade på både en coupé och fastback av Colt.
Här görs den första fullskalemodellen av Colten.
Sommaren 1965 visade man upp Colt i sitt första utförande, men det återstod en del finslipningar.
Colt reviderades och i april 1966 såg resultatet ut så här, lite mer nedtonad och nedskalad.
Hösten 1967 börjde provbilarna komma ut och hårdtestas, premiären var inte långt borta nu.
En smällkall januaridag 1968, en Colt på köldtest någonstans i norra Finland.
Nu var det bara några månader kvar till produktionsstart, men man stötte på ett litet problem. När projektet hade läckt ut i media hörde en japansk biltillverkare av sig - Mitsubishi. Dom hade sedan flera år en modell som hette Colt och påtalade artigt lite om namnskydd och sådant.
Så nu fick man lite brådis att döpa om den nya bilen, och Capri var ju ett namn Ford använt tidigare. Capri - det låter exotiskt, lite lyxigt och åtråvärt. Capri fick det bli. Dessutom passade man på i sista minuten och designa om bilen en sista gång innan premiären i Bryssel, februari 1969.
Och Capri blev ju en succé. Förutom image så hade Caprin ett brett spektrum av motorer och utrustning. Hela tolv olika motorer gick att få i kombination med en rad olika nivåer från simpel basbil till fullmatade GTXLR.
Capri kom att göras i tre generationer och totalt 1886647 stycken exemplar fram till och med 1986.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.