Med kontinental elegans och beprövad teknik skulle Ford skapa en lyxbil av klass för Europa.
Ford Comete var den dyraste Forden på någon marknad vid denna tid. En vacker coupé som projekterades av Francois Lehideux, som tidigare arbetat för Renault. Motorn var densamma som i Vedette, sidventilsåttan på 2,2 liter. För designen svarade Daninos i Italien och karosserna kom att byggas av Facel Metallon.
Den eleganta karossen såg smäcker ut, men var det motsatta, den visade sig vara tyngre än den vanliga Vedetten så sportigheten och spänsten kom av sig något, detta åtgärdades 1953 med en större V8 på 3,9 liter.
Dessvärre så medförde den nya större motorn också en kraftig skattehöjning enligt det komplicerade franska fordonsskattesystemet på den redan dyra Cometen. 1954 övertogs hela Ford-SAF av Simca och Cometen lades ned.
Totalt hade det då gjorts 699 stycken av denna vackra coupé, men på ett sätt kom den leva vidare då Facel i samma veva lanserade sin egna lyxcoupé, Facel Vega.
Den eleganta karossen såg smäcker ut, men var det motsatta, den visade sig vara tyngre än den vanliga Vedetten så sportigheten och spänsten kom av sig något, detta åtgärdades 1953 med en större V8 på 3,9 liter.
Dessvärre så medförde den nya större motorn också en kraftig skattehöjning enligt det komplicerade franska fordonsskattesystemet på den redan dyra Cometen. 1954 övertogs hela Ford-SAF av Simca och Cometen lades ned.
Totalt hade det då gjorts 699 stycken av denna vackra coupé, men på ett sätt kom den leva vidare då Facel i samma veva lanserade sin egna lyxcoupé, Facel Vega.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.