Nästa artikel
Fords hemliga vapen
Reportage

Fords hemliga vapen

Publicerad 2 november 2022
Redan innan Ford Capri hade premiär dök den upp i rallysvängen - med en särskild finess

Ford Capri skulle bli Europas motsvarighet till Ford Mustang - en sportig bil med mycket image. Och vad bättre då än att lansera den som en framgångsrik rallybil?

Fords tävlingsavdelning i Boreham, Essex lade snabbt vantarna på ett par förseriebilar och för dom hade man en plan redan klar. HFR kontaktades  - det stod kort för Harry Ferguson Research, specialister på fyrhjulsdrift.   
Man hade redan gjort ett annat uppdrag för Ford.  En serie Ford Zodiac hade försetts med fyrhjulsdrift och låsningsfria bromsar för brittiska polisen.   

Två Ford Capri skickades till Ferguson och där fick dom i princip samma behandling som polisbilarna. Ut med lilla 1600 fyran och i med den stora treliters Essex V6:an och en automatlåda. Samt Fergusons smidiga 4x4 system.    Tillbaka hos Ford Competition så monterades trimtoppar från Weslake och annat godis i dom. Detta gjorde bilarna goda för en bit över 160 hästar. 

Den femtonde januari 1969 hade Capri urpremiär på Motormässan i Bryssel. Innan mässan ens var över hade man redan vunnit tre tävlingar med den nya Caprin!  Det var Roger Clark som stod för det.  Vid sidan om den ställde man även upp med två kanske tre bilar till vid samma tillfälle - med den nu inte så längre hemliga fyrhjulsdriften.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ferguson-Capri ute på hårdkörning. Föraren i kostym och slips är ingen mindre än vår egen Ove 'Påven' Andersson! 

Tävlingsbilarna utvecklades vidare.  Man satsade främst på Rallycross med även vanliga rallytävligar med den nya 4x4 Caprin.  Främsta förarna i Fordstallet var Roger Clark och hans bror Stan jämte Rod Chapman. 

Nu hade man laborerat med insprutning och Weslake hade gjort helt nya aluminiumtoppar till dom. Effekten höjdes till hela 252 hästkrafter. Automatlådan åkte ur till förmån för en femväxlad manuell. 

Satsningen som börjat så bra kom dock av sig under 1970.  Trots mer effekt var bilen för tung och grejorna höll inte för den upprepade misshandel som de utsattes för i rallycrossen.  Vid den här tiden hade man även börjat smyga ut med några gatbilar av 4x4 Capri på prov.  Även om tävlingsatsningen kom av sig såg man fortfarande en möjlighet att sälja in den till vanligt folk.  Men snart insåg man att det inte skulle gå att göra.  Varje bil skulle då behöva tas av bandet och modifieras manuellt - och det var mycket som skulle göras för att hela drivpaketet skulle få plats. 

På motorsportsidan började man nu fila på nya Capri RS2600. Den var enklare att anpassa och trimma. Med den satsades det helhjärtat på banracing och långlopp. I rallysvängen var det Ford Escort som stod för framgångarna.  

Men sagan tog inte slut riktigt där - en fortsättning kom från lite oväntat håll. En tandläkare i New York körde rally på helgerna med sin nya Ford Capri och tyckte att i USA skulle man nog kunna sälja en fyrhjulsdriven sådan.  Han gjorde upp med Ferguson om att låta bygga en serie på 15 bilar.

Ford gjorde även några provbilar till, bland annat en åt bensinbolaget BP som var nyfikna på hur bränsleförbrukningen påverkades. 

 

 

   

 

Totalt kom det göras runt 25 stycken Ferguson-Capri - en så sent som i början av åttiotalet byggd på en Capri mk.III 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.