Ford GT40 blev en legend på racerbanorna med otaliga segrar under sin storhetstid.
Mindre känd är den tilltänkta efterträdaren F3L - eller P68 som den internt också kallades.
Designad Len Bailey och byggd av Alan Mann racing för Fords racingavdelning i England.
Motorn var en Cosworth DFV V8 på 3 liter.
Det var en slank och vacker bil som såg både snabb och aerodynamisk ut. Fast verkligheten tyckte annorlunda.
Snabb kunde den vara - för Frank Gardner tog pole position på Spa 1000 loppet 1968 men i själva tävlingen dog bilen på första varvet.
Vid sidan av elfel och krångel visade sig även P68 vara fasligt instabil - flera erfarna förare som Jack Brabham och John Surtees vägrade ens sätta sig i den.
Tre P68 byggdes och dessa ställde totalt bara upp i åtta tävlingar - ingen kom i mål.
Sista loppet var AMOC 500 på Silverstone 1969 och då kom den inte ens ut ur depån. En regnskur ställde till det för elektroniken igen och det var sista spiken i kistan för F3L.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.