Nästa artikel
Fords kurvigaste - F3L
racing

Fords kurvigaste - F3L

Publicerad 10 juni 2021
I skuggan av GT40 lyckades F3L/P68 inte lika bra på tävlingsbanorna.
Ford GT40 blev en legend på racerbanorna, med otaliga segrar under sin storhetstid. 
Mindre känd är den tilltänkta efterträdaren F3L -  eller P68 som den internt också kallades.

Designad Len Bailey och byggd av Alan Mann racing för Fords racingavdelning i England.
Motorn var en Cosworth DFV V8 på 3 liter.

Det var en slank och vacker bil som såg både snabb och aerodynamisk ut, men det var den tyvärr inte...  
Snabb kunde den vara  - för Frank Gardner tog pole position på Spa 1000 loppet 1968, men i tävlingen dog bilen på första varvet.

Vid sidan av elfel och krångel visade sig även P68 vara fasligt instabil - flera erfarna förare som Jack Brabham och John Surtees vägrade ens sätta sig i den.

Tre P68 byggdes och dessa ställde totalt bara upp i åtta tävlingar - ingen kom i mål. 
Sista loppet, AMOC 500 på Silverstone 1969 kom den inte ens ut ur depån, då kablarna blev blöta av en regnskur.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.