Nästa artikel
Fords kurvigaste - F3L
racing

Fords kurvigaste - F3L

Publicerad 16 januari 2023
I skuggan av GT40 lyckades F3L/P68 inte lika bra på tävlingsbanorna.

Ford GT40 blev en legend på racerbanorna med otaliga segrar under sin storhetstid. 
Mindre känd är den tilltänkta efterträdaren F3L -  eller P68 som den internt också kallades.

Designad Len Bailey och byggd av Alan Mann racing för Fords racingavdelning i England.
Motorn var en Cosworth DFV V8 på 3 liter.

Det var en slank och vacker bil som såg både snabb och aerodynamisk ut. Fast verkligheten tyckte annorlunda. 
Snabb kunde den vara  - för Frank Gardner tog pole position på Spa 1000 loppet 1968 men i själva tävlingen dog bilen på första varvet.

Vid sidan av elfel och krångel visade sig även P68 vara fasligt instabil - flera erfarna förare som Jack Brabham och John Surtees vägrade ens sätta sig i den.

Tre P68 byggdes och dessa ställde totalt bara upp i åtta tävlingar - ingen kom i mål. 
Sista loppet var AMOC 500 på Silverstone 1969 och då kom den inte ens ut ur depån. En regnskur ställde till det för elektroniken igen och det var sista spiken i kistan för F3L. 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.