Nästa artikel
Fords matiga alfabetssoppa!
Reportage

Fords matiga alfabetssoppa!

Publicerad 9 februari 2022
Ford tog till halva alfabetet för att göra det enklare (?) för folket att utrusta sin Capri. Enkelt...? Hm. Men kul i alla fall!

GTXLR? Ford kallade det utrustningsplan, jag kallar det marknadsplan. För det här handlade om att sälja bilar. Och det gjorde Ford. I nästan två miljoner ex fram till 1987. Kunder med skrala bankkonton valde rätt och slätt Capri 1300, med rak fyrcylindrig motor av tvärströmningstyp och inte ett rayonstrå för mycket material i inredningen. Men sedan blev det besvärligt. Sätten att utrusta en Capri på var oändliga. För att förenkla beslutsvåndan lät Ford sitt expertlag välja ut det mest åtråvärda och klumpa ihop tillbehören i olika paket, åtminstone enligt broschyren.

Ett kryss i rutan L som i Lingondivision och bilen fick bland annat låsbart tanklock och gummikluttar på stötfångarhornen. Rutan GT innebar instrumentpanel dragerad med träfolie i grumlig fotoeffekt och lite mer pulver under huven. Så långt är allt någorlunda klart och redigt, men sedan bar det iväg. GT-paketet kunde naturligtvis kombineras med L och blev då GTL.

Ville man av någon anledning jag knappt törs fantisera om ha lättvättad vinylinredning med helt nedfällbara ryggstöd valde man XL. Som av en händelse fick man då också sminkspegel i äktaste okrossbar plastik. Viktigt. Med fällbara ryggstöd kunde stilettklackarna hamna både här och var i kupén. Kombinerade man XL med GT och L så fick man GTXL, om man ovanpå allt önskade sig ”skulpterade hjul” samt läderklädd sportratt återstod snart bara den rejsigaste bokstaven i hela alfabetet – R. Ford Capri GTXLR – busenkelt – eller hur?

Sedan måste kunden så klart välja motor, 1300, 1600, 2000 – eller från 1970 3000 kubikcentimeter i form av den brittiska Essex-sexan. Det ska kanske tilläggas att det vidare gick att få en automatlåda på beställning, samt vita däcksidor. Vinyltak och metalliclack kanske? I teorin kunde även bilen beställas med någon enstaka av bokstäverna.

Ford Capri byggdes både i Halewood-fabriken i England och i den tyska fabriken i Köln med början 1969. Till Sverige kom bilar byggda i England och precis som i fallet med den andlige anfadern Ford Mustang i USA blev succén omedelbar. 1973 kom en lättare ansiktslyftning av karossen och med den nya, raka motorer. Året därpå presenterades efterföljaren Capri II. Totalt byggdes en dryg miljon exemplar av den första generationen Ford Capri. 

Vill du läsa mer om bröderna Niklas och Mattias Sjögrens läckra Capri – och andra coola Fordar så rekommenderar vi nr 10 i Klassikers samlarserie. En helt tidning full av Ford! Köp den i shoppen och få den raka vägen hem i lådan.

Ford för hela slanten!

JOLLY GOOD FORD!
Anglia, Cortina, Capri, Escort, Zephyr och Zodiac. I Klassikers nya samlarutgåva är det Ford med brittiska gener som gäller! Från Model Y ända fram Sierra Cosworth. Hundra sidor engelska Ford i starkt begränsad upplaga.

INNEHÅLLET:

Ford Model Y Junior Tudor 1934
Samma look som Ford V8 men med proportioner för smala engelska vägar.

Fordson Van 1950
Tommy Duvefelts Fordson skäms inte för att visa att den gjort sitt jobb.

Ford Anglia Special
Sven Logardts isracer som blev lite för fin. Var är den nu?

Ford Consul/Zephyr
Brittiska Ford hamnade helt rätt när Consul och Zephyr Six lanserades 1950.

Dokument Ford född ur funkis
I Stockholms Frihamn låg Fords stilrena fabrik – fantastiska bilder!

Klassikerguiden Anglia  1959-66
Moderna former och modern teknik – Anglia  var genomtänkt och -genomdesignad.

Obduktion Kent-motorn
Vi plockar isär Fords välkända crossflowmotor – så fungerar den.

Klassikerguiden Cortina Mk I & MkII
Få 60-talsbilar är så förknippade med motorsport. 

Rallyklassiker Ford Cortina Lotus
Tony ”Roten” Jansson vann Midnattssolsrallyt 2006 i Lotus Cortina.

Ford Cortina GT Mk II
Diskret på utsidan men rivigt inre – Cortina GT var ingen skrytmåns.

Rallyvinnare Till Mexiko i Escort
\\Som vilket rally som helst, bara lite längre\\" säger Hannu Mikkola 50 år senare.

Listverket Transit
En viktig spelare bland lätta transportbilar – mångsidig och arbetsglad.

Obduktion Essex V6
Den engelska Fordsexan – hur ser den ut inuti? Vi vet!

Zodiac Mk IV Estate
Sista engelska stor-Forden gör sig mycket bra som herrgårdsvagn.

Sverigeresan Escort i Västervik
Runda hus och psykofarmaka.

Capri 2000 GTXLR
Capri blev lite häftigare för varje bokstav som lades till i modellnamnet.

Sverigeresan Mexiko? Nej Uppland!
Uppställ genom hela Uppland när vi gör Sverigeresan i rallypreparerad Escort.

Escort RS 1800
Jim Nilsson ville ha ett sladdbarn till sin 40-årsdag. Likadan som Ari Vatanens.

Sierra RS Cosworth 1986
Beslutet att skapa en av 1980-talets absoluta fixstjärnor togs under en publunch. Vi testar hur bra den blev. 

Artiklarna är tidigare publicerade i Klassiker mellan 2006 och 2019 och har inte förändrats. Det betyder att priser, tids­angivelser och andra uppgifter är de som gällde vid den första ­publiceringen.
Mycket nöje!

"

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.