GTXLR? Ford kallade det utrustningsplan, jag kallar det marknadsplan. För det här handlade om att sälja bilar. Och det gjorde Ford. I nästan två miljoner ex fram till 1987. Kunder med skrala bankkonton valde rätt och slätt Capri 1300, med rak fyrcylindrig motor av tvärströmningstyp och inte ett rayonstrå för mycket material i inredningen. Men sedan blev det besvärligt. Sätten att utrusta en Capri på var oändliga. För att förenkla beslutsvåndan lät Ford sitt expertlag välja ut det mest åtråvärda och klumpa ihop tillbehören i olika paket, åtminstone enligt broschyren.
Ett kryss i rutan L som i Lingondivision och bilen fick bland annat låsbart tanklock och gummikluttar på stötfångarhornen. Rutan GT innebar instrumentpanel dragerad med träfolie i grumlig fotoeffekt och lite mer pulver under huven. Så långt är allt någorlunda klart och redigt, men sedan bar det iväg. GT-paketet kunde naturligtvis kombineras med L och blev då GTL.
Ville man av någon anledning jag knappt törs fantisera om ha lättvättad vinylinredning med helt nedfällbara ryggstöd valde man XL. Som av en händelse fick man då också sminkspegel i äktaste okrossbar plastik. Viktigt. Med fällbara ryggstöd kunde stilettklackarna hamna både här och var i kupén. Kombinerade man XL med GT och L så fick man GTXL, om man ovanpå allt önskade sig ”skulpterade hjul” samt läderklädd sportratt återstod snart bara den rejsigaste bokstaven i hela alfabetet – R. Ford Capri GTXLR – busenkelt – eller hur?
Sedan måste kunden så klart välja motor, 1300, 1600, 2000 – eller från 1970 3000 kubikcentimeter i form av den brittiska Essex-sexan. Det ska kanske tilläggas att det vidare gick att få en automatlåda på beställning, samt vita däcksidor. Vinyltak och metalliclack kanske? I teorin kunde även bilen beställas med någon enstaka av bokstäverna.
Ford Capri byggdes både i Halewood-fabriken i England och i den tyska fabriken i Köln med början 1969. Till Sverige kom bilar byggda i England och precis som i fallet med den andlige anfadern Ford Mustang i USA blev succén omedelbar. 1973 kom en lättare ansiktslyftning av karossen och med den nya, raka motorer. Året därpå presenterades efterföljaren Capri II. Totalt byggdes en dryg miljon exemplar av den första generationen Ford Capri.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.