Nästa artikel
Först i Frihamnen 1957
Premiärbil

Först i Frihamnen 1957

Publicerad 8 mars 2022 (uppdaterad 8 mars 2022)
Här lossas Sveriges första Edsel. Det blev bara 47 stycken till.
Ingen bilmodell var så upphaussad inför 1958 som Edsel.

Förväntningarna var stora och utvecklingsarbetet hade dragit ut på tiden - nya Edsel skulle bli perfekt. 

Det blev den inte, och det segment som den var tänkt att fylla på marknaden fanns inte längre. 

Ett ekonomiskt bakslag i USA satte stopp för folks bilköpariver. Och det blev ett gigantisk bakslag för Ford som sålde knappt en femtedel av vad de hade hoppats på.
Omgående fick den även kritik för utseendet samt viss brist på kvalitetkontroll. Man hade trots allt varit lite för snabba med att pressa ut den nya bilen. 

Edsel blev en kortvarig parentes som bara fanns årsmodellerna 1958-60.

I Sverige blev den inte heller blott mer än en parentes - 1958 registrerades 38 Edsel och året efter bara 10.

Här lossas Sveriges första Edsel vid Fords anläggning i Frihamnen i Stockholm.

Svensksålda Amerikanare – Klassiker USA Special 2022

Innehåll:

CADILLAC FLEETWOOD 1955

Direktionsbilen som undkom skroten har ­hittat ut igen efter många år i det fördolda.

FORD MUSTANG 1965
Visst är det skönt att ha facit, och det är Jan Siltbergs Mustang, älskad av målarmästaren och i det närmaste orörd.

USA-BILEN I FOLKHEMMET
De amerikanska bilarna tappade mark efter kriget men var fortfarande att räkna med, såväl till fint, till vardags och på jobbet.

PLYMOUTH BARRACUDA 1965
Den maffiga bakrutan är grejen – även om det är bland det mest opraktiska Detroit hittat på.

DESOTO 1948
I en avspänd svävare genom ”Lilla Amerika”.

FORD COUNTRY SEDAN 1958
Det kan inte bli nyare än såhär – när tiden har frusit över ett vintrigt ögonblick.

PONTIAC BONNEVILLE 1965
Efter en stökig barndom hittade Bonnevillen äntligen sitt hem.

CHEVROLET CAPRICE 1965
När familjen med svenska rötter hade lämnat USA för Sverige ville man ändå åka i amerikansk stil.

MERCURY MONTEREY 1954
Trimmad, trasig och tagen ur trafik. Det kunde ha slutat så men Mercuryn fick en andra chans.

DODGE DART GT 1964
I ur och skur, sommar som vinter – Darten var familjens enda bil i många år. Det sätter spår.

BUICK GSX 1971
Extra allt, och lite till: När visningsbilen beställdes sparade man inte på krutet.

CADILLAC ELDORADO BIARRITZ CONVERTIBLE 1963
Värsta sortens Cadillac-cabbar var inte svensk vardagsmat, och det var inte ägarna heller!

CHEVROLET CORVAIR 1961
Vi körde den. Vi gillade den. Vi välte inte.

MERCURY MONARCH GHIA 1976
Två tillsammans vid födseln träffas igen.

STUDEBAKER LARK DAYTONA WAGONAIRE 1963
Kombin med himlen som lastbegränsning.

FORD TUDOR V8 1939
Finare färdkamrat genom Västergötlands famn får man leta efter!

AMERIKANSKA POLISBILAR I SVERIGE
Polisen litade på stryktåliga Valiant och rymliga Dodgebussar i jakten på buset.

CALLE CARLQUIST
Calle minns svenskamerikanarna som han följt genom livet.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.