Här lossas Sveriges första Edsel. Det blev bara 47 stycken till.
Ingen bilmodell var så upphaussad inför 1958 som Edsel.
Förväntningarna var stora och utvecklingsarbetet hade dragit ut på tiden - nya Edsel skulle bli perfekt.
Det blev den inte, och det segment som den var tänkt att fylla på marknaden fanns inte längre.
Ett ekonomiskt bakslag i USA satte stopp för folks bilköpariver. Och det blev ett gigantisk bakslag för Ford som sålde knappt en femtedel av vad de hade hoppats på.
Omgående fick den även kritik för utseendet samt viss brist på kvalitetkontroll. Man hade trots allt varit lite för snabba med att pressa ut den nya bilen.
Edsel blev en kortvarig parentes som bara fanns årsmodellerna 1958-60.
I Sverige blev den inte heller blott mer än en parentes - 1958 registrerades 38 Edsel och året efter bara 10.
Här lossas Sveriges första Edsel vid Fords anläggning i Frihamnen i Stockholm.
Förväntningarna var stora och utvecklingsarbetet hade dragit ut på tiden - nya Edsel skulle bli perfekt.
Det blev den inte, och det segment som den var tänkt att fylla på marknaden fanns inte längre.
Ett ekonomiskt bakslag i USA satte stopp för folks bilköpariver. Och det blev ett gigantisk bakslag för Ford som sålde knappt en femtedel av vad de hade hoppats på.
Omgående fick den även kritik för utseendet samt viss brist på kvalitetkontroll. Man hade trots allt varit lite för snabba med att pressa ut den nya bilen.
Edsel blev en kortvarig parentes som bara fanns årsmodellerna 1958-60.
I Sverige blev den inte heller blott mer än en parentes - 1958 registrerades 38 Edsel och året efter bara 10.
Här lossas Sveriges första Edsel vid Fords anläggning i Frihamnen i Stockholm.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.