Nästa artikel
Framtiden från Ford 1967
Halvfigur

Framtiden från Ford 1967

Publicerad 23 mars 2022 (uppdaterad 23 mars 2022)
På sextiotalet föreställde man sig att i framtiden skulle vi åka omkring i små eldrivna bilar.
I juni 1967 visade Ford i England upp den nätta lilla Comuta. 

Det här var ett genomtänkt förslag för en praktisk stadsbil - liten, kompakt och ekonomisk.

Kompakt var den - två meter lång och 148 cm på höjden och inom ramen för detta hade man även lyckats trycka in ett baksäte! 
Ett väldigt litet baksäte för väldigt små människor, men det får ändå anses vara en slags bedrift. 

I golvet satt drivkällan som var fyra stycken 12-volts 85Ah batterier - i stort sett ordinära bilbatterier alltså.

Hela ekipaget vägde 550 kg.

På detta skulle Comuta klara en räckvidd på 6 mil i drygt 40 km/h. Hade man riktigt bråttom kunde man pressa upp den i 60 km/h. Det räckte till att kunna köra runt en liten sväng i stan ungefär - Comutan var aldrig avsedd för några långa semesterresor. 

Även om man gått nästan hela vägen med att göra en färdig bil var den aldrig avsedd att sättas i produktion. Det var ett experiment för att se hur en modern kommersiellt gångbar elbil skulle byggas. 

Det gjordes två Comuta i Fords nyöppnade utvecklingsavdelning Dunton Technical Center i Essex.

Ford England - Klassikers samlarserie #10

JOLLY GOOD FORD!
Anglia, Cortina, Capri, Escort, Zephyr och Zodiac. I Klassikers nya samlarutgåva är det Ford med brittiska gener som gäller! Från Model Y ända fram Sierra Cosworth. Hundra sidor engelska Ford i starkt begränsad upplaga.

INNEHÅLLET:

Ford Model Y Junior Tudor 1934
Samma look som Ford V8 men med proportioner för smala engelska vägar.

Fordson Van 1950
Tommy Duvefelts Fordson skäms inte för att visa att den gjort sitt jobb.

Ford Anglia Special
Sven Logardts isracer som blev lite för fin. Var är den nu?

Ford Consul/Zephyr
Brittiska Ford hamnade helt rätt när Consul och Zephyr Six lanserades 1950.

Dokument Ford född ur funkis
I Stockholms Frihamn låg Fords stilrena fabrik – fantastiska bilder!

Klassikerguiden Anglia  1959-66
Moderna former och modern teknik – Anglia  var genomtänkt och -genomdesignad.

Obduktion Kent-motorn
Vi plockar isär Fords välkända crossflowmotor – så fungerar den.

Klassikerguiden Cortina Mk I & MkII
Få 60-talsbilar är så förknippade med motorsport. 

Rallyklassiker Ford Cortina Lotus
Tony ”Roten” Jansson vann Midnattssolsrallyt 2006 i Lotus Cortina.

Ford Cortina GT Mk II
Diskret på utsidan men rivigt inre – Cortina GT var ingen skrytmåns.

Rallyvinnare Till Mexiko i Escort
\\Som vilket rally som helst, bara lite längre\\" säger Hannu Mikkola 50 år senare.

Listverket Transit
En viktig spelare bland lätta transportbilar – mångsidig och arbetsglad.

Obduktion Essex V6
Den engelska Fordsexan – hur ser den ut inuti? Vi vet!

Zodiac Mk IV Estate
Sista engelska stor-Forden gör sig mycket bra som herrgårdsvagn.

Sverigeresan Escort i Västervik
Runda hus och psykofarmaka.

Capri 2000 GTXLR
Capri blev lite häftigare för varje bokstav som lades till i modellnamnet.

Sverigeresan Mexiko? Nej Uppland!
Uppställ genom hela Uppland när vi gör Sverigeresan i rallypreparerad Escort.

Escort RS 1800
Jim Nilsson ville ha ett sladdbarn till sin 40-årsdag. Likadan som Ari Vatanens.

Sierra RS Cosworth 1986
Beslutet att skapa en av 1980-talets absoluta fixstjärnor togs under en publunch. Vi testar hur bra den blev. 

Artiklarna är tidigare publicerade i Klassiker mellan 2006 och 2019 och har inte förändrats. Det betyder att priser, tids­angivelser och andra uppgifter är de som gällde vid den första ­publiceringen.
Mycket nöje!

"

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.