I oktober 1972 presenterades BMW Turbo på mässan i Paris. Då var de olympiska sommarspelen i München precis avklarade. Turbo var menad som en slags hyllning åt denna tilldragelse.
Men den var mer än så - det här var en framtidsbil på riktigt. Späckad med teknik och nytänkande - dessutom var det BMW:s första helt egna conceptbil. Visserligen hade man haft Spicup (1969) och Garmich (1970) men de var båda två verk från Bertone. Nu hade man värvat Paul Bracq till BMW:s designavdelning och under hans ledning tog Turbo form.
Grunden i Turbo var en BMW 2002 som man rumsterade om med kraftigt . Motorn hamnade bakom förarstolarna och fick som namnet ger en vink om en turbo monterad.
Karossen blev extremt låg och kilformad, 110 cm hög och 415 lång. För hålla den så slank som möjligt hade den både popuplampor och måsvingedörrar. Men det var inte det enda som var extremt med karossen.
BMW Turbo var mer än bara show. Här tänkte man på teknik, ergonomi och säkerhet. Front och akter hade energiupptagande zoner i poleuretan. Dessa sektioner satt på hydrauliska dämpare för bästa upptagning. Därför fick den en lite egendomlig lackering där dessa områden kontrasterades i bjärt orange. Vidare fanns ett rundslagningsskydd integrerat och mer på säkerhetssidan fanns sidkrockskydd, kollapsibel rattstång och ABS-bromsar.
De tekniska excesserna stoppade inte där- vad sägs om radarbaserad avståndsvarnare till exempel?
Turbo var lika mycket en avancerad testbänk som ett dragplåster på mässorna. Mycket som implementerades här 1972 kom att ge eko under många år framöver.
Låt oss börja med själva turbon som på den tiden var något väldigt få haft att göra med. 1973 satte BMW den i den vanliga 2002:an. Förvisso nedtrimmad till 170 hästkrafter men där skapade man imagen av ett prestandamärke.
Formen gick till stora delar igen på M1 som kom 1978. Z-modellerna som började med Z1 1989 kom också ärva en hel del element från Turbo.
Alla som suttit i en BMW 635/E24 känner igen sig här. Den förarorienterade instrumenteringen kom under decennier framöver vara ett signum för BMW. En annan sak som fördes vidare till 635:an var system check funktionen. Den radarbaserade avståndsvarnaren var föregångaren till senare tiders adaptiva cruise control.
För 1973 byggde man en Turbo till. Fast det var bara en mula - en fullskalemodell utan någonting av det som satt i första bilen.
BMW:s designteam under Paul Bracq och alla dess ingenjörer hade löst alla uppgifter men för att bygga själva bilen vände man sig till Michelotti som fick sätta sakerna på plats.
Turbo var både en framtidsbil och en milstolpe. Här visade BMW att man var fullt kapabel att spela med i den nya tekniska utvecklingen som skedde.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.