C70 skulle bli den första coupén på flera år, 780 hade lagts ned 1990 och man fick titta ännu längre tillbaka för att hitta något med lite mer sportiga ambitioner, ända till 1800ES som lagts ned 1973.
Att Volvo C70 skulle bli en nischprodukt var klart redan från början, och projektstrategin lades upp på ett annat sätt. C70 fick helt enkelt inte bli lika dyr eller tidskrävande att konstruera som en volymmodell.
Design- och utvecklingsarbetet skedde tillsammans med Tom Walkinshaw Racing som låg nära Oxford i England.
C70-projektet tog tre år från start till färdig produkt, dessutom var kostnaderna lägre än om bilen utvecklats på traditionellt sett. Coupén presenterades för allmänheten på Parissalongen i oktober 1996.
Samtidigt som Volvo C70 Coupé lanserades släpptes nyheten om att den skulle få sällskap av en öppen version. C70 Cabriolet visades ett år senare och var den första taklösa Volvon i modern tid.
Med C70 Cabriolet introducerades bland annat ROPS – Roll Over Protection System – med två skyddande bågar bakom baksätet som aktiveras om bilen skulle slå runt.
Länkar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.