Plan Farfar är trots allt ett fritidsprojekt och någon fritid har Julle inte haft de senaste veckorna. Men nu får Dodgen komma in i verkstan igen. Med en ny optimistisk tidsplan…
Efter ett flera veckor långt uppehåll är det nu dags att ta in Farfar i värmen igen. Det har varit massor med annat jobb, en elak förkylning som rullat runt i min familj och ett Ford Escort Mk1-projekt som ställt Farfar åt sidan.
Det har alltså inte varit det minsta lilla hardcore på Dodge 28:an annat än lite spel i kulisserna.
Jag har råddat en del i fråga om att få en hundraprocentig klarhet i identiteten. Egentligen är det inga frågetecken annat än att jag vill kunna styrka ursprungskontrollen med en helt solklar ägarlängd från 1928 och fram till mig.
Sista efterforskningarna tog stopp hos en gammal änka långt uppe i Norrbotten och ett löfte om ett fotoalbum där Konrads alla bilar fanns på bild.
Konrad var den som ägde Dodgen från första början och problemet är bara att fotoalbumet finns i en tillbommad stuga i Norrbottens inland där snödjupet just nu överstiger 120 centimeter.
Det känns som att det finns anledning att återvända upp till Norrbotten av fler orsaker. Förra uppdateringen gav mig en digital vän som lovat mig ett Dodge 28-vrak som finns i en ravin.
Problemet är samma sak där. Det är just nu mer än 150 cm snö på platsen och nästan 70 mil norrut. Men det kommer en vår och trots avstånd finns åtminstone en skärm på den. Riktigt dålig visserligen men nivån är satt för just nu har jag ingen skärm alls.
Jag fick en 5-växlad BMW-låda levererad från Hallands län. Precis en sådansom jag sökt från en 5-serie. Dessutom är det en så kallad diesel-låda, det vill säga den starkaste.
Planen var utstakad! Jaguar 4,2-literssexan skulle giftas med BMW lådan men det visade sig när prylarna väl fanns på verkstadsgolvet att det inte var så himla enkelt.
Teori och verklighet kolliderade eftersom Jaguaren dessutom skulle behöva bli med BMW:ns svänghjul då Jaguarens dito inte passade in i BMW-kopplingskåpan.
Vem har sagt att det ska vara lätt att bygga hot rod – det var bara göra halt. Efter en del ringande och slitande i kontakters kontakter hade jag ett löfte om en 5-växlad Jaguarväxellåda i södra Sverige.
Jag kan ju säga att dessa lådor växer verkligen inte på träd. 4-växlade med overdrive finns men en med femman på spaken som jag vill ha? Njet! Det är ju nästan hopplöst att hitta ens en Jaguar med manuell låda.
Hur som nu visade sig dessutom tipset vara knas. Växellådan var tydligen borta sedan tidigare men det fanns tydligen en annan i delar. Historik om den och hur komplett den skulle vara fanns var osäkert. Det kan ta månader innan den sitter ihop och jag vill börja planera in motorpaketet inom någon vecka.
Men oavsett allt trassel fram och tillbaka med transmission så är det nu dags för action på mer än ett sätt och nu tänkte jag höja nivån rejält på denna galenskap.
Nu i lördags under ett rejält snöväder hämtade jag Plan 53 som stått undanställd i värmen på Kåres jobb. Ja jag räknar med att de flesta av er har koll på Plan 53 – alltså Chevrolet -53:an som jag och Kåre hetslagade inför Klassikers träff på Wenngarn nu i höstas.
Jag hämtade Chevan eftersom den ska ner till Jönköping och ställas ut på Elmia nu i Påsk på Bilsport Performace and Custom Motor Show. Kul tycker vi men det är mer än så.
Kåre och jag har en ny galen idé med en som vanligt snäv tidsplan och startade klockan och nedräkningen på nytt för Plan 53 i förrgår.
Ni som har läst uppdateringen som gick online söndag förmiddag vet redan att vi tänker köra Chevan för egen maskin till Jönköping och vi har givetvis massor att göra innan dess – fattas bara annat! Men det är mer än så...
I planen ingår dessutom att Farfar ska få åka trailer efter Plan 53. Chevan har vi ju utrustat med drag och klart kroken måste testas. Både Plan 53 och Plan Farfar kommer alltså till Elmia och fram till dess kommer det bli lite av ett parallellrace mellan 53 och Farfar.
Tro nu bara för guds skull inte Farfar kommer att vara klar till dess. Nej! De oceanerna med tid finns inte även om jag gärna vill inbilla mig det. Dodgen kommer att visas upp som ett projekt. Men jag lovar så pass mycket att den kommer rullas in på egna hjul.
Så vi startar väl klockan även här, 31 dagar kvar...
Det har alltså inte varit det minsta lilla hardcore på Dodge 28:an annat än lite spel i kulisserna.
Jag har råddat en del i fråga om att få en hundraprocentig klarhet i identiteten. Egentligen är det inga frågetecken annat än att jag vill kunna styrka ursprungskontrollen med en helt solklar ägarlängd från 1928 och fram till mig.
Sista efterforskningarna tog stopp hos en gammal änka långt uppe i Norrbotten och ett löfte om ett fotoalbum där Konrads alla bilar fanns på bild.
Konrad var den som ägde Dodgen från första början och problemet är bara att fotoalbumet finns i en tillbommad stuga i Norrbottens inland där snödjupet just nu överstiger 120 centimeter.
Det känns som att det finns anledning att återvända upp till Norrbotten av fler orsaker. Förra uppdateringen gav mig en digital vän som lovat mig ett Dodge 28-vrak som finns i en ravin.
Problemet är samma sak där. Det är just nu mer än 150 cm snö på platsen och nästan 70 mil norrut. Men det kommer en vår och trots avstånd finns åtminstone en skärm på den. Riktigt dålig visserligen men nivån är satt för just nu har jag ingen skärm alls.
Jag fick en 5-växlad BMW-låda levererad från Hallands län. Precis en sådansom jag sökt från en 5-serie. Dessutom är det en så kallad diesel-låda, det vill säga den starkaste.
Planen var utstakad! Jaguar 4,2-literssexan skulle giftas med BMW lådan men det visade sig när prylarna väl fanns på verkstadsgolvet att det inte var så himla enkelt.
Teori och verklighet kolliderade eftersom Jaguaren dessutom skulle behöva bli med BMW:ns svänghjul då Jaguarens dito inte passade in i BMW-kopplingskåpan.
Vem har sagt att det ska vara lätt att bygga hot rod – det var bara göra halt. Efter en del ringande och slitande i kontakters kontakter hade jag ett löfte om en 5-växlad Jaguarväxellåda i södra Sverige.
Jag kan ju säga att dessa lådor växer verkligen inte på träd. 4-växlade med overdrive finns men en med femman på spaken som jag vill ha? Njet! Det är ju nästan hopplöst att hitta ens en Jaguar med manuell låda.
Hur som nu visade sig dessutom tipset vara knas. Växellådan var tydligen borta sedan tidigare men det fanns tydligen en annan i delar. Historik om den och hur komplett den skulle vara fanns var osäkert. Det kan ta månader innan den sitter ihop och jag vill börja planera in motorpaketet inom någon vecka.
Men oavsett allt trassel fram och tillbaka med transmission så är det nu dags för action på mer än ett sätt och nu tänkte jag höja nivån rejält på denna galenskap.
Nu i lördags under ett rejält snöväder hämtade jag Plan 53 som stått undanställd i värmen på Kåres jobb. Ja jag räknar med att de flesta av er har koll på Plan 53 – alltså Chevrolet -53:an som jag och Kåre hetslagade inför Klassikers träff på Wenngarn nu i höstas.
Jag hämtade Chevan eftersom den ska ner till Jönköping och ställas ut på Elmia nu i Påsk på Bilsport Performace and Custom Motor Show. Kul tycker vi men det är mer än så.
Kåre och jag har en ny galen idé med en som vanligt snäv tidsplan och startade klockan och nedräkningen på nytt för Plan 53 i förrgår.
Ni som har läst uppdateringen som gick online söndag förmiddag vet redan att vi tänker köra Chevan för egen maskin till Jönköping och vi har givetvis massor att göra innan dess – fattas bara annat! Men det är mer än så...
I planen ingår dessutom att Farfar ska få åka trailer efter Plan 53. Chevan har vi ju utrustat med drag och klart kroken måste testas. Både Plan 53 och Plan Farfar kommer alltså till Elmia och fram till dess kommer det bli lite av ett parallellrace mellan 53 och Farfar.
Tro nu bara för guds skull inte Farfar kommer att vara klar till dess. Nej! De oceanerna med tid finns inte även om jag gärna vill inbilla mig det. Dodgen kommer att visas upp som ett projekt. Men jag lovar så pass mycket att den kommer rullas in på egna hjul.
Så vi startar väl klockan även här, 31 dagar kvar...
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.