Nästa artikel
Franska strandskojaren
Reportage

Franska strandskojaren

Publicerad 15 december 2021
Ett billigt och robust arbetsfordon eller kanske innebilen nummer ett? Citroën Méhari har lika många sidor som veck i plastkarossen.

Att bygga en mer eller mindre terränggående bil baserad på teknik från de små A-modellerna var ingen nyhet. Citroën själva hade sin dubbelmotoriserade Sahara, flera karossmakare hade byggt prototyper på temat och på Elfenbenskusten hade den inhemska jeepen Baby Brousse blivit en framgång.

Den 11 maj 1968 var det premiärvisning för nya Dyane 6 Méhari. I pressreleasen kunde man läsa att Méhari baserades på Dyane 6-mekanik och var den första franska serietillverkade bilen att utrustas med kaross i ABS-plast. Karossen bestod av elva delar som tålde småsmällar utan att skadas och eventuella repor gick enkelt att polera bort då färgen var ingjuten i plasten.

Lastytan var 1,6 kvadratmeter och fälldes flaklämmen i trä ner förlängdes golvet med 28 centimeter. Olastad vägde den blott 525 kg men trots detta hade den en lastvikt på 400 kg. Méhari såldes in som en robust arbetsbil men Citroën såg även andra köparkategorier.

Om 2CV hade varit populär som antibil blev Méhari om möjligt ännu mer anti. Reklamfoton av nyförälskade par som spelade golf eller åkte runt på stranden kontrasterade hårt mot knegarbilderna. I USA såldes den in med orden ”Mehari goes anywhere ... just for the fun of it”.

I Klassiker nr 10/2021 kan du läsa ett fylligt reportage om Pelle Lynxells charmiga Méhari. Fler bilder. Mer historia – köp tidningen direkt här nedan!

Köp tidningen här och läs mer om Citroën Méhari!

I årets sista nummer får du hänga med på en resa i polisens gamla Amazonkombi med dolda utryckningsljus och lära dig att köra T-Ford. Det är roligare än du tror! Dessutom bjuder vi på Golf GTI, Citroën Méhari, Opel Manta och Vespa 400. Missa inte heller reportaget om hur man fick fram bilarna till Netflix-serien Den osannolika mördaren.


Ögonblicket En ny Saab, tack!
Färgglatt hos Saab-återförsäljaren i Malmö. Men vad ska vi välja – en V4 eller kanske en 99?

Volkswagen Golf II GTI
Urmodellen har varit en självklar klassiker länge nu. Men efterträdaren är minst lika kul. Vi kör två toppexemplar – en tidig med åtta ventiler och en 16V! 

Broschyren Illustratörerna AF VK
Både världen och bilarna blev lite vackrare när Art Fitzpatrick och Van Kaufman illustrerade åt General Motors.

Nya turer om avfall
Tack vare en gedigen och samlad insats ser det lite ljusare ut för importörer och exportörer av renoveringsobjekt. 

Återöppnat i Fredericia
När klassikermässan på Jylland öppnade igen efter två års uppehåll var det feststämning. Klassiker var där!

Automobilia Turist javisst!
Ett emaljerat bevis i grillen på att Brennerpasset hade bemästrats – det är klart att man vill ha ett sådant.

Sverigeresan Amazon 122S Kombi i Dalarna
Vi kartlägger metodiskt ladufynd med hjälp av Länstrafikgruppens gamla civilspanare. Under cover!

Vespa 400 1959
Ett fjärde hjul var ett av försäljningsargumenten när Piaggio lanserade sin nya småbil. 

Moped Mustang TT
Trelleborgbaserade Mustang plockade ihop en riktig tuffing när de skapade TT. Motor från Zündapp!

Tystnad, tagning – åttiotal!
Bilarna var centrala när inspelningen av Netflixserien om Palmemordet skulle ske på den verkliga brottsplatsen.

Opel Manta 1.9 1977
André tvekade inte när den osannolikt fina Berlinettan dök upp i annonsflödet. 

Klassikerguiden T-Ford
En T-Ford har aldrig känts som ett fräschare klassikerval än nu! Köp och kör – om du vågar!

Våra Klassiker
Patient 106 återfår glansen, Carl gläds åt en Alfa Giulietta Spider som bara går bättre och Fredrik ritar bilar.  

Läsarnas Klassiker
En äkta New York-taxi, en stilfull Mercedes-coupé och en ovanlig Toyota. Dessutom en Volvo-skonad BMW 523i. 

Fixa själv Unimog med mer plats 
Inget verkar omöjligt för Julle. När han har bestämt att det behövs mer utrymme i Unimog-hytten så blir det så. 

Citroën Méhari 1982
Frisk luft och frisk lutning – det strandgladaste 2CV-derivatet passar väldigt bra på Gotland.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.