Att bygga en mer eller mindre terränggående bil baserad på teknik från de små A-modellerna var ingen nyhet. Citroën själva hade sin dubbelmotoriserade Sahara, flera karossmakare hade byggt prototyper på temat och på Elfenbenskusten hade den inhemska jeepen Baby Brousse blivit en framgång.
Den 11 maj 1968 var det premiärvisning för nya Dyane 6 Méhari. I pressreleasen kunde man läsa att Méhari baserades på Dyane 6-mekanik och var den första franska serietillverkade bilen att utrustas med kaross i ABS-plast. Karossen bestod av elva delar som tålde småsmällar utan att skadas och eventuella repor gick enkelt att polera bort då färgen var ingjuten i plasten.
Lastytan var 1,6 kvadratmeter och fälldes flaklämmen i trä ner förlängdes golvet med 28 centimeter. Olastad vägde den blott 525 kg men trots detta hade den en lastvikt på 400 kg. Méhari såldes in som en robust arbetsbil men Citroën såg även andra köparkategorier.
Om 2CV hade varit populär som antibil blev Méhari om möjligt ännu mer anti. Reklamfoton av nyförälskade par som spelade golf eller åkte runt på stranden kontrasterade hårt mot knegarbilderna. I USA såldes den in med orden ”Mehari goes anywhere ... just for the fun of it”.
I Klassiker nr 10/2021 kan du läsa ett fylligt reportage om Pelle Lynxells charmiga Méhari. Fler bilder. Mer historia – köp tidningen direkt här nedan!
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.