Med årets sjunde och sista tävling med Rallyklassikerna skulle Riksmästarskapen för Historisk Rallybil och Klassiska Rallycupen avgöras. Att Tony "Roten" Jansson skulle ta hem Historiska Rallycupen var klart redan innan tävlingen.
För exakt 50 år sedan arrangerades det första Mälarrallyt så arrangörerna i SMK Södermanland tyckte det var extra roligt att rallyt i år huvudsakligen var ett historiskt rallyevenemang.
Sju specialsträckor på drygt fem mil och totalt var rallyt med transportsträckor 19 mil långt. Vann gjorde Tony "Roten" Jansson med sin Ford Escort RS 2000, dessutom vann han alltså hela Historiska Rallycupen. En cup för bilar tillverkade mellan 1966-1981.
- Det har gått jättebra och när det funkar bra får man bättre självförtroende, sa Tony "Roten" Jansson.
Mer osäkert var det vem som skulle ta hem Bilsportförbundets titel Riksmästerskapet för Historisk Rallybil. Kenneth Waltersson slutade på samma poäng som Håkan Holm, men med en seger mer så vann Kenneth Waltersson RM.
- Ja det hängde på håret. Det gick väldigt bra på första specialsträckan, men på SS2 så åkte vi i diket. Sen hoppade en fläktrem av och motorn gick varm, berättar Kenneth Waltersson.
Förutom titeln riksmästare så tog Kenneth Waltersson också hem Klassiska Rallycupen med sin Ford Cortina Lotus. Klassiska Rallycupen är för bilar tillverkade till och med 1965 års modell.
På Rallyklassikernas hemsida hittar du hela resultatlistan för Historiska Rallycupen, Klassiska Rallycupen och Riksmästerskapet.
I nummer 8/2008 av Klassiker kan du läsa mer om Mälarrallyt och upplösningen av årets tävlingar i Rallyklassikerna.
Sju specialsträckor på drygt fem mil och totalt var rallyt med transportsträckor 19 mil långt. Vann gjorde Tony "Roten" Jansson med sin Ford Escort RS 2000, dessutom vann han alltså hela Historiska Rallycupen. En cup för bilar tillverkade mellan 1966-1981.
- Det har gått jättebra och när det funkar bra får man bättre självförtroende, sa Tony "Roten" Jansson.
Mer osäkert var det vem som skulle ta hem Bilsportförbundets titel Riksmästerskapet för Historisk Rallybil. Kenneth Waltersson slutade på samma poäng som Håkan Holm, men med en seger mer så vann Kenneth Waltersson RM.
- Ja det hängde på håret. Det gick väldigt bra på första specialsträckan, men på SS2 så åkte vi i diket. Sen hoppade en fläktrem av och motorn gick varm, berättar Kenneth Waltersson.
Förutom titeln riksmästare så tog Kenneth Waltersson också hem Klassiska Rallycupen med sin Ford Cortina Lotus. Klassiska Rallycupen är för bilar tillverkade till och med 1965 års modell.
På Rallyklassikernas hemsida hittar du hela resultatlistan för Historiska Rallycupen, Klassiska Rallycupen och Riksmästerskapet.
I nummer 8/2008 av Klassiker kan du läsa mer om Mälarrallyt och upplösningen av årets tävlingar i Rallyklassikerna.
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.