Nästa artikel
Full fart tillbaka till sjuttiotalet!
Reportage

Full fart tillbaka till sjuttiotalet!

Publicerad 2024-08-22 14:30
F1-tävlingar mitt ute på en uppbruten torvmosse i de småländska skogarna! Osannolikt? Ja – men sant. Nu finns dokumentären om hur Formel 1 kom till Sverige på SVT Play.

Med stubbat hår som en amerikansk marinkårssergeant och ständigt en cigarr limmad mellan läpparna framstod Sven "Smokey" Åsberg som lika osannolik i lilla Anderstorp som tankarna på att Formel 1-cirkusen skulle kunna komma från Monaco och Silverstone och hälsa på i Sverige. Men Smokey var allt annat än bara en karikatyr – hans idé om VM-tävlingar på svensk hemmaplan blev efter många års målmedvetet arbete verklighet. 

Smokey Åsberg och kungen vid F1-banan.

Sven "Smokey" Åsberg och kungen under en av tävlingarna på Scandinavian Raceway i Anderstorp.

I SVT:s nya dokumentär "Smokeys dröm – när Formel 1 kom till byn" skildras insatserna fram till en färdig bana i världsklass liksom tävlingarna och kaoset som drabbade Anderstorp och Småland när tiotusentals människor vallfärdade för racingen, händelserna – och kändisarna. I nygjorda intervjuer med dem som fanns runt Smokey i organisationen och många meter arkivfilm berättar skaparna Christian Albinsson, Anton Berg och Henrik Johnsson hur det som inte borde gå att genomföra ändå kom till stånd.

Mario, Colin och Ronnie i team Lotus.

Ronnie Peterson var viktig som dragplåster för F1-racingen i Sverige. Här tillsammans med Mario Andretti och Lotusbossen Colin Chapman.

Hunt, Sjöö och Nilsson vid banan.

Storstjärnan James Hunt, Annika Sjöö från Scandinavian Raceway och svenske föraren Gunnar Nilsson – kändisar lockade minst lika mycket som racingen.

– Detta är en allmängiltig berättelse om att lyckas mot alla odds och att skapa något fantastiskt ur ingenting. Det är en berättelse om en hel bygd som slöt sig samman och om ledarskap, driftighet, småländsk klurighet och framförallt om drömmar – "Smokeys dröm", säger Anton Berg.

"Smokeys dröm – när Formel 1 kom till byn" finns tillgänglig på SVT Play nu och fram till augusti 2026.

Prisutdelning 1978.

Alla ville ha en del av kakan men även om sponsorpengarna till en början rullade in räckte inte intresset i längden. 1978 blev sista året för Formel 1 på banan i Anderstorp.

Smokey körde S-klass – blir du också sugen på lyx-Mercedes? Här finns köpguiden!

✔ 12,5 mil sedan 1967 – unik Mini Moke på auktion ✔ Mercedes-Benz S-klass W116 – Klassikerguiden ✔ Audi Quattro – vilken körmaskin! ✔ Morris Minor Traveller – reseglädje! ✔ Chevrolet Corvette – Julle monstermekar ✔ Volvo 164 1969 – med hel soffa ✔ Peugeot 205 GTI – ny i Klassikerstallet



Ur innehållet: 


Ögonblicket Sista nya Bubblan
Nästan en halv miljon Volkswagen Typ 1 hade sålts nya i Sverige när det 1976 var dags för den sista leveransen.

Audi Quattro 1985 
En av 1980-talets mest omtalade modeller – redan i första kurvan är det lätt att förstå varför! 

Bilar och arkitektur i Bilbao
Norman Foster knöt ihop två stora ämnen på Guggenheim-museet: ”Motion. Autos, art, architecture”.

Automobilia Volvomani
Volvoprylar – vilket fantastiskt samlarområde! 

Läsarnas Klassiker Simca 1500
Bara timmar efter auktionsslut var Richard Walter på plats för att köra hem fyndet han ropat in osett.   

Aldrig inkörd Austin Mini Moke 1967
Nöjesbilen som aldrig fick ha roligt. Efter mer än 50 år i skuggorna kommer den nu fram. Mätarställning: 12,6 mil! 

Ford Mustang LX 1985 
Det sista ladudammet är utvädrat – nu är Klassikers projektbil på rull. Och har äntligen fått ett namn. 

Volvo 164 1969 
Det gick att beställa Volvos nya lyxbil med hel soffa fram istället för separata stolar men få kryssade i den rutan.

Broschyren Honda Accord
Omsorg om kunden på detaljnivå blev ett framgångsrecept – Hondas nya sportkupé sålde bra direkt från start.

Sverigeresan Traveller mot Värmland
Lite Bohuslän, lite Dalsland och lite Värmland i en av världens mest dekorativa stationsvagnar: Morris Minor Traveller. 

Frukostklubben 2022 
Rekordsäsong för morgontidiga träffar i Sverige – intresset för Frukostklubben bara fortsätter att öka!

Våra Klassiker
Carl slår till på en 205 GTI igen, Fredriks Volvo 360 får vara med på TV, Claes Twingo blir mosad och Gunilla säljer sin artonårsbil till en artonåring.

Hobbyn & jag Sam Glover
Efter lite omlokalisering av resurser har Sam nu en Tatra T87!

Fixa själv Chevrolet Corvette C5
En läckande vattenpump tvingar Julle till en mastodont­insats i verkstaden. Varning för starka bilder!

Guru Italiensk Bilteknik
Flygmaskiner och gamla bilar har mycket gemensamt menar Daniel Holm. 

Klassikerguiden Mercedes-Benz W116
Det är svårt att tro att det har gått 50 år sedan den premiär­visades. Vågar du köpa en S-klass idag?

Mitt liv i bilar
Gör som Tobias Lindbäck – visa oss bilarna du har ägt!

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.