Året var 1988 och Porsche kände att man behövde bredda sig. Skulle en sedan från Stuttgart bli den nya bästsäljaren för nittiotalet?
Utåt sett var Porsches popularitet stor på åttiotalet. Men bakom kulisserna talade siffrorna något annat - det gick trögt. De nya modellerna med motorn fram 944 och 928 var de som såldes mest.
Var den klassiska 911:ans dagar kanske räknade?
Så 1988 tog man tag i saken och startade projektet som fick verknummer 989 - en Porsche för framtiden.
Var den klassiska 911:ans dagar kanske räknade?
Så 1988 tog man tag i saken och startade projektet som fick verknummer 989 - en Porsche för framtiden.
En fyrdörrars sedan, det var närmast en hädisk tanke i Porsches uppfinnarverkstad.
I den verkstaden fanns Dr. Ulrich Bez som drog upp riktlinjerna för model 989.
Fyra dörrar, motor fram, drivning bak. Och den skulle toppa allt som BMW och Mercedes-Benz hade att komma med i komfort och prestanda.
Motorn var tänkt att bli en helt ny V8 på 4,2 liter. 350 hästkrafter skulle gott och väl räcka till en toppfart på närmare 290 km/h. Till chassi och hjulupphängning hade man tänkt låna grejer från 959.
För formgivning kallade man in Harm Laagay som sedan innan var väl bevandrad i Porschehuset. Han hade ju gjort 924, 944 och lite uppdateringar på 911:an.
Han hade varit en sejour hos BMW och ihop med Ulrich Bez gjort Z1 åt dom - nu skulle Harm få visa hur en fyrdörrars Porsche bör se ut.
Man arbetade snabbt ihop några fullskalemodeller, där den här varianten stod som det vinnande förslaget man gick vidare med.
I den verkstaden fanns Dr. Ulrich Bez som drog upp riktlinjerna för model 989.
Fyra dörrar, motor fram, drivning bak. Och den skulle toppa allt som BMW och Mercedes-Benz hade att komma med i komfort och prestanda.
Motorn var tänkt att bli en helt ny V8 på 4,2 liter. 350 hästkrafter skulle gott och väl räcka till en toppfart på närmare 290 km/h. Till chassi och hjulupphängning hade man tänkt låna grejer från 959.
För formgivning kallade man in Harm Laagay som sedan innan var väl bevandrad i Porschehuset. Han hade ju gjort 924, 944 och lite uppdateringar på 911:an.
Han hade varit en sejour hos BMW och ihop med Ulrich Bez gjort Z1 åt dom - nu skulle Harm få visa hur en fyrdörrars Porsche bör se ut.
Man arbetade snabbt ihop några fullskalemodeller, där den här varianten stod som det vinnande förslaget man gick vidare med.
Nu är vi framme vid 1991, arbetet fortskred som planerat och nya 989 sattes det till med ett datum på. Den var tänkt att börja säljas under 1995.
Men i september det året lämnade plötsligt Ulrich Bez firman och gick tilbaka till BMW.
Projekt 989 gick sen i stå, det fanns ingen teknisk ledning kvar och Porsches styrelse började också dra åt sig öronen. Kanske var en fyrdörrars Porsche inte någon bra idé i alla fall?
Prognosen visade nedåt för den här typen av bil och när man tog fram räkneapparaten blev det snabbt mycket kalla fötter. Uppskattningsvis skulle en 989 kosta 150 000 D-mark! Och det var ohållbart så i januari 1992 drog man i bromsen.
Trots största möjliga hemlighetsmakeri hade projektet läckt ut. Så man gick ut med att 989 kommer inte bli av och den enda prototypen som byggts hade förstörts.
Men se det hade den inte! Istället hade man smusslat undan den i största hemlighet. Men det var inte helt vattentätt, det ryktades i motorpressen om att 989 fortfarande existerade, men förnekades länge från Porsches håll.
För några år sedan dammade man av den och tog in den i finrummet - Porsches eget fabriksmuseum.
Även om just modell 989 var dödfödd så kom den ändå att föra vidare ett arv. Delar av designen kom senare att användas på 993 och 996.
Sedan tog det drygt 20 år innan marknaden ansågs mogen för en fyrdörrars lyxporsche. År 2009 kom Panamera och den blev en av Porsches största framgångar.
Men i september det året lämnade plötsligt Ulrich Bez firman och gick tilbaka till BMW.
Projekt 989 gick sen i stå, det fanns ingen teknisk ledning kvar och Porsches styrelse började också dra åt sig öronen. Kanske var en fyrdörrars Porsche inte någon bra idé i alla fall?
Prognosen visade nedåt för den här typen av bil och när man tog fram räkneapparaten blev det snabbt mycket kalla fötter. Uppskattningsvis skulle en 989 kosta 150 000 D-mark! Och det var ohållbart så i januari 1992 drog man i bromsen.
Trots största möjliga hemlighetsmakeri hade projektet läckt ut. Så man gick ut med att 989 kommer inte bli av och den enda prototypen som byggts hade förstörts.
Men se det hade den inte! Istället hade man smusslat undan den i största hemlighet. Men det var inte helt vattentätt, det ryktades i motorpressen om att 989 fortfarande existerade, men förnekades länge från Porsches håll.
För några år sedan dammade man av den och tog in den i finrummet - Porsches eget fabriksmuseum.
Även om just modell 989 var dödfödd så kom den ändå att föra vidare ett arv. Delar av designen kom senare att användas på 993 och 996.
Sedan tog det drygt 20 år innan marknaden ansågs mogen för en fyrdörrars lyxporsche. År 2009 kom Panamera och den blev en av Porsches största framgångar.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.