Nästa artikel
Fyra lika och fyra olika – vi jämför R4 med R4!
Reportage

Fyra lika och fyra olika – vi jämför R4 med R4!

Publicerad Idag 13:57 (uppdaterad Idag 15:14)
Renault satsar hårt på retrodesign men hur lika är gamla Laban och nya 4 E-tech electric? Och finns det chans för nya 4:an att bli en skrytbil?

Trenden för retrodesign går upp och ner – just nu är det uppåt, i alla fall hos Renault och helst med rejäla doser futurism inbakade i de gamla koncepten. Nyligen visades även nya R5 men varför nöja sig där? 4 E-tech electric, som är nya Labans officiella namn, hakar också på det nygamla formgivningståget. Men där nya R5 är rejält träffsäker i sin framtidslook på gamla lagrar känns inte nya R4 lika självklar. Döljer sig en Dacia därunder? Vi har i alla fall identifierat fyra ganska säkra träffar – och lika många missar i den nya formfranskan.

Fyra lika:

Och fyra olika:

Att sia om framtiden ska man väl egentligen inte göra, men efter en genomgång – finns det chans för 4 E-tech electric att bli Renaults nya skrytbil? Det som gjorde Laban så framgångsrik var rättframheten, enkelheten och de praktiska förmågorna – förstås kombinerat med en rimlig prislapp på hela den lättälskade skapelsen. Spontant är det nya R5 som väcker känslorna – men vem vet, även R4 kanske har hjärta i sig att bli en elektrisk klassiker.

Mer Renault – faktiskt en hel tidning!

KLASSIKERS BÄSTA OM RENAULT!
Fantastiska Renault. Folkbilen, rallybilen, antibilen, familjebilen, lyxbilen, designbilen, sportbilen, lastbilen – och så mycket mer! Här har vi samlat Klassikers bästa artiklar om Renault – från 1930-tal fram till 1980-tal.

 

INNEHÅLL:

Renault Juvaquatre Coupé 1939
En vacker liten bil tittade ut från fabriksportarna 1939 men den hann aldrig slå världen med ­häpnad, kriget kom emellan. (Klasssiker 9/2018)

Sverigeresan Mälaröarna
Taket av och finhatten på. Vi upptäcker Mälaröarna i Renault 4CV Décapotable. (Klassiker 7/2014)

Köpguide Renault 4CV
Även en liten bil ska ha fyra dörrar. Körglad och prisvärd fransk folkklassiker. (Klassiker 11/2011)

Sverigeresan Stockholms skärgård
Vi kryssar lite lagom planlöst och upptäcker kallbadhus, nedlagda regementen och slingrande vägar i en Dauphine 1962. (Klassiker 8/2008)

Köpguide Renault Dauphine
Glöm baskern, baguetten och alla inarbetade bilder. Vill du bli golvad av Frankrike så är det en Dauphine du ska ha! (Klassiker 3/2017)

Renault 4 1974
Den marknadsfördes som förbruknings­vara. Det är vi tacksamma för att denna varsamt renoverade -74:a inte blev. (Klassiker 2/2007)

Köpguide Renault 4
En bil som köptes av bilhatare, nu finns bara exemplaren man måste älska kvar! (Klassiker 9/2013)

Renoveringen Renault 4 Super
Toppversionen med dubbla stötfångare, stolar med ett uns av stoppning och en baklucka med amerikansk touch! (Klassiker 1/2019)

Renault 10 1967
För evigt dömd att befinna sig i skuggan av sin föregångare? Desto större anledning att ta en ordentlig titt på R10. (Klassiker 5-6/2007)

Renault R8 & R12 Gordini
Vi sammanför tre blåvita hjältar: R8 1100, R8 1300 och R12 Gordini. (Klassiker 4/2010)

Köpguide Renault 16
1960-talaren som pekade ut riktningen mot 70-talet. Du ska ha en halvkombi! (Klassiker 10/2015)

Långmilare Renault 17 TS 1973
Jan Karlsson har sett nästan varenda hörn av Europa i sin R17. Nu närmar sig körsträckan 95 000 mil! (7/2020)

Renault Estafette 1980
Renault tänkte inte utanför boxen när man tog fram sin första framhjulsdrivna bil. Det blev en låda! (2/2019)

Renault Espace
Sittplats i polyester för en hel skolorkester. Espace jubilerar – vi kör. (Klassiker 7/2014)

Renault Alpine A310
En fransk 911 fast med glasfiberkaross och samma motor som Volvo 264 – en lyckad blandning! (7/2017)

Renault 5 Turbo 2 1985
Snäll uppsyn – vassa tänder. Vi kör en mittmotor­legend! (Klassiker 9/2012)

Renault 5 TS 1983
En av 1970-talets spänstigaste småbilar tog Renault in i 1980-talet. Den här har bara gått 2 700 mil! (Klassiker 10/2010)

 

Samlarutgåvan består av 100 sidor artiklar om Renault ur Klassikers produktion. Reportagen är publicerade mellan 2006 och 2020 och har inte förändrats. Det betyder att priser, tids­angivelser och andra uppgifter är de som gällde vid den första publiceringen.

Mycket nöje!

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.