KLassikers egen projektbil Austin Allegro kom 1973 med en ganska iögonfallande gimmick, en fyrkantig ratt. Nu blev detta inte så populärt utan togs bort redan under 1974. Men Allegro var inte först med detta. Virgil Exner som var formgivare hos Chrysler införde det på Imperial och Plymouth Fury 1960. Hos Plymouth droppades "Aero wheel" som det kallades efter 1961, medans den fanns kvar på Imperial till och med 1963. Åren 1963 och 1964 återfanns även en fyrkantig ratt i Chrysler New Yorker.
Nu är inga av dessa rattar egentligen fyrkantiga, på formspråk kallas detta supercirkulär.
Redan 1963 hade även Bertone snappat upp den fyrkantiga ratten, i conceptbilen Testudo som var baserad på Chevrolet Corvair syntes ett nästan helt rektangulärt styrdon. 1981 gjorde rektangeln comeback i en annan Bertone-design, Mazda MX-81 som strängt taget inte ens hade någon ratt utan ett slags "band" som löpte runt instrumenteringen som man då på något sätt skulle få att styra bilen, återsågs av naturliga skäl aldrig på en produktionsbil.
Så har det varit tyst länge om fyrkantiga rattar, med undantag för formelbilar där ratten utvecklats till ett helt unversalinstrument, hela instrumentbrädan är placerad i ratten tekniskt sett och har fått sin annorlunda form för att få plats med mesta möjliga inklusive en förare i den trånga sittbrunnen,
Tills 2010, då verkar fyrkantiga ratten fått renässans återigen, Ryska supersportbilen Marussia presenterades 2010 med en nästan helt kvadratisk ratt, och senaste tillskottet är den nya Fiat Panda.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.