Glada människor i T-Ford
Nästa artikel
Gå på museum och kör T-Ford!
Reportage

Gå på museum och kör T-Ford!

Publicerad 2024-01-10 14:30 (uppdaterad 2024-01-11 11:43)
Glada människor i T-Ford
Vem har sagt att ett museum måste vara statiskt och stillastående? Hos Gilmore Car Museum i Michigan får du köra T-Ford!

I Hickory Corners i Michigan ligger Gilmore Car Museum, som förstås har utställningar du kan se men det går även att boka in sig för att köra Ford-bilar som var sprillans nya för cirka hundra år sedan. Men först måste du gå i deras körskola och lära dig starta bilen liksom hur tändförställning, handgas och andra körtekniker fungerar. Självklart får du även lektioner i de olika pedalernas funktioner, för det händer helt andra saker när du trampar på dem än i din vanliga klassiker. En halvmils körning på museiområdet blir bevis på det du lärt dig. Guidad visning, inträde till museet och ett intyg på dina T-Fordskunskaper ingår i priset på 150 dollar som Gilmores ”Model T Driving Experience” kostar. Tidsbokning krävs. Nån här i Sverige som tar upp idén? Kolla mer på museets webb.

Sugen på att köpa din egen T-Ford? Läs Klassikers köpguide först!

Vet du inte hur man startar en T-Ford? Ingen fara, det får du lära dig i museets körskola.

Köpguide om T-Ford – och mycket annat. Köp tidningen här!

I årets sista nummer får du hänga med på en resa i polisens gamla Amazonkombi med dolda utryckningsljus och lära dig att köra T-Ford. Det är roligare än du tror! Dessutom bjuder vi på Golf GTI, Citroën Méhari, Opel Manta och Vespa 400. Missa inte heller reportaget om hur man fick fram bilarna till Netflix-serien Den osannolika mördaren.


Ögonblicket En ny Saab, tack!
Färgglatt hos Saab-återförsäljaren i Malmö. Men vad ska vi välja – en V4 eller kanske en 99?

Volkswagen Golf II GTI
Urmodellen har varit en självklar klassiker länge nu. Men efterträdaren är minst lika kul. Vi kör två toppexemplar – en tidig med åtta ventiler och en 16V! 

Broschyren Illustratörerna AF VK
Både världen och bilarna blev lite vackrare när Art Fitzpatrick och Van Kaufman illustrerade åt General Motors.

Nya turer om avfall
Tack vare en gedigen och samlad insats ser det lite ljusare ut för importörer och exportörer av renoveringsobjekt. 

Återöppnat i Fredericia
När klassikermässan på Jylland öppnade igen efter två års uppehåll var det feststämning. Klassiker var där!

Automobilia Turist javisst!
Ett emaljerat bevis i grillen på att Brennerpasset hade bemästrats – det är klart att man vill ha ett sådant.

Sverigeresan Amazon 122S Kombi i Dalarna
Vi kartlägger metodiskt ladufynd med hjälp av Länstrafikgruppens gamla civilspanare. Under cover!

Vespa 400 1959
Ett fjärde hjul var ett av försäljningsargumenten när Piaggio lanserade sin nya småbil. 

Moped Mustang TT
Trelleborgbaserade Mustang plockade ihop en riktig tuffing när de skapade TT. Motor från Zündapp!

Tystnad, tagning – åttiotal!
Bilarna var centrala när inspelningen av Netflixserien om Palmemordet skulle ske på den verkliga brottsplatsen.

Opel Manta 1.9 1977
André tvekade inte när den osannolikt fina Berlinettan dök upp i annonsflödet. 

Klassikerguiden T-Ford
En T-Ford har aldrig känts som ett fräschare klassikerval än nu! Köp och kör – om du vågar!

Våra Klassiker
Patient 106 återfår glansen, Carl gläds åt en Alfa Giulietta Spider som bara går bättre och Fredrik ritar bilar.  

Läsarnas Klassiker
En äkta New York-taxi, en stilfull Mercedes-coupé och en ovanlig Toyota. Dessutom en Volvo-skonad BMW 523i. 

Fixa själv Unimog med mer plats 
Inget verkar omöjligt för Julle. När han har bestämt att det behövs mer utrymme i Unimog-hytten så blir det så. 

Citroën Méhari 1982
Frisk luft och frisk lutning – det strandgladaste 2CV-derivatet passar väldigt bra på Gotland.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.