Garagebyn på området Hemgården i Nyköping byggdes upp under femtiotalet av arbetarna på ANA, Nyköpings Automobilfabrik, av överblivet emballagevirke från bilarna som importerades i ”byggsatser” och monterades på fabriken.
Fortfarande syns spåren efter bilhistorien i schablonmålade bokstäver; det är tillverkarnamn, destinationsorten i Sverige inför skeppningen och ”Export” i svart mot det gulnade virket. Utvändigt är det falurött i olika stadier av solblekning.
Från början var garagen 52 till antalet men några har fallit bort genom åren. Många har dock skötts om och gått i arv. Men nu är det slut; Nyköpings kommun har sagt upp arrendeavtalen, garagen är tömda och rivningen är planerad till i augusti. När Nyköping ska få nytt resecentrum, som en del av tågsatsningen Ostlänken, behövs marken på Hemgården som uppställningsplats för material och byggbodar, enligt kommunen. Efter byggets slut kommer området tas i anspråk till en passage över järnvägen och utöver det användas som industrimark.
Två av byggnaderna kommer dock att flyttas och bevaras tack vare ett initiativ från Nyköpings Automobilsällskap.
– Tanken är att vi ska ha ett visningsgarage för att visa hur ett typiskt ANA-garage såg ut, har Automobilsällskapets ordförande Urban Nyblom sagt till Södermanlands Nyheter.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.