Nästa artikel
Genex – den märkliga gränshandeln
Öst-västlig riktning

Genex – den märkliga gränshandeln

Publicerad 17 mars 2021 (uppdaterad 17 mars 2021)
Genexkatalogen var en sällsam handelsväg från öst- till västeuropa – och tillbaka igen!
I det forna Östtyskland hade man 1956 satt upp firman Genex som var ett slags import/exportagentur. I första hand för att förmedla gåvor till kyrkor och sjukanstalter.

Efter murens byggande kom Genex att ta en annan riktning som nästan enda kommersiella länk mellan öst och väst.

Socialistdiktaturer behöver också hårdvaluta även om de gärna påpekar motsatsen. Genex kunde ge dem detta.

Då konsumtionsvaror i allmänhet var bristvaror med långa väntetider i DDR så kunde man gå förbi kön via Genex.

Men med en hake – det gällde att man hade släkt på andra sidan muren som kunde hjälpa en.

Genex-katalogen 1977.

 
Bilkatalogen från Genex 1977
Här kan man läsa 1977 års katalog i sin helhet!
Genex-katalog-1977pdf


Genexkatalogen - ett himmelrike, men bara om man kunde få beställa ur den...
Men de flesta i DDR hade ju alltid någon släkting på andra sidan, så kunde man nog smyga med en order eller två åt grannen också.

Från början var ungefär 90 procent av sortimentet av östtyskt ursprung men detta kom med åren att luckras upp.

Beställningen fick gå genom släktingarna i väst som i sin tur  kunde beställa varorna genom genex agenturer i Danmark eller Schweiz.

Detta för att då betalade man västvaluta i princip rakt in i Östtysklands finanser, och leveransstiderna var avsevärt kortare.

I öst kunde man få vänta tio år på en ny bil, eller tre år på en gräsklippare. Nu fick man den på en månad.

Man kunde till och med köpa monteringsfärdiga fritidshus!
Den östtyska industriproduktionen gick till stor del åt att vika varor åt Genex. Det minskade  inte direkt varuunderskottet i DDR - men staten fick in västvaluta och det var det som räknades med denna egendomliga rockad.

Genom Genex kunde man beställa sin Wartburg eller Trabant och slippa vänta tio år.
Fast man kunde ju även köpa Lada och Skoda och andra märken som inte var nån självklarhet i det isolerade landet.

I en del yrken och företag fick de anställda en del av sin lön insatt direkt på ett Genex-konto för att kunna köpa sina varor därifrån.

Bara 1973 köptes hela 9 800 Wartburg-bilar från Genex.

Men hur framgångsrikt det än var så saknades det alltid pengar i den östtyska kassakistan. Under åttiotalet så släpptes allt mer av västerländska produkter fritt för Genex förfogande.
Nu kunde man till exempel köpa nya fräscha Volkswagen Transporters.
Nu började katalogen även svämmas över av moderna motorcyklar från Honda och Yamaha.
Man kunde köpa Volkswagen och Fiat istället för Wartburg, eller varför inte en ny Ford? Till och med Volvo fanns att få genom Genexkatalogen de sista åren.
Genexkatalogen 1988 innehåller persondatorer, bergsprängare, videokameror, kaffe, godis och tusentals andra artiklar för hemmet, bilen och trädgården.

Genexkatalogen blev ett slags giganstiskt Biltema, Bauhaus, Ikea, Rusta och Årets bilar sammanslaget. 

Genex avvecklades av naturliga orsaker 1990.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.