Bild
Nästa artikel
Reportage

Giftermålet som kom av sig

Publicerad 12 juni 2017 (uppdaterad 13 juni 2017)
Pehr G Gyllenhammars storslagna plan om att Saab och Volvo skulle gå samman såg under några månader 1977 ut att bli verklighet. Men föll det verkligen på att Saab inte kunde tänka sig bakhjulsdrift?
Läget bör ha varit en smula famlande trots överdoser av självförtroende. Volvos verkställande direktör Pehr G Gyllenhammar inkognito hemma hos näringslivspotentaten Marcus Wallenberg med stora ägarintressen i Saab-Scania. Nu i spåren av oljekrisen var det definitivt läge att lägga gammalt groll bakom sig. 

Året var 1976 och på bara ett halvår hade Volvos vinstmarginal rasat till hälften och någon ljusning var inte i sikte. Nu handlade det om att på bästa sätt parera tappade marknadsandelar, överkapacitet och de statligt stödda konkurrenterna ute i Europa.

Wallenberg var inte ointresserad av Gyllenhammars idéer om ett samgående. Men det var inte så enkelt. Hos Volvo blev det måhända grönt ljus med Gyllenhammars svärfar Gunnar Engellau som ordförande. Men hos Saab-Scania var det betydligt svårare att nå enighet.  

Redan några veckor efter första presskonferensen började det krackelera. Till midsommarhelgen hade styrelserna lovat att komma med sina ja. Men från Saab var det tyst.

Läs den rafflande historien i senaste numret av Klassiker!
 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.