Intresset för en del Volvo 240-modeller som Turbo och GT verkar inte gå att hejda. Men det finns många andra intressanta modellbeteckningar. Lyxmodellen GLE kom och försvann tre gånger under de 19 år som 240 tillverkades.
Inflationstakten i ekonomin var stor i slutet på 1970-talet. Det verkar också ha lett till inflation i Volvos modellbeteckningar. 1979 blev DL ny basmodell när L försvann. GL var inte längre finast när nya GLE infördes. DL skiljde ut sig med nya kvadratiska strålkastare medan GL och nya GLE fick rektangulära lampor som lånats från 260-serien.
Fronten på GLE var en blandning av delar från 240 och 260-serien. Den hade den låga motorhuven men strålkastarna och den lackerade spoilern från 260.
GLE var lyxigast av 240-modellerna 1979, men ändå i mitten av programmet – den som ville ha en mer exklusiv och motorstark bil valde en 260. Den nya GLE-modellen hade en B21-motor med insprutning och 123 hk, växellådan var fyrväxlad med överväxel. Utrustningen var riklig. Metalliclack och lättmetallfälgar var standard. Att man ägde en GLE skulle synas tydligt, ett emblem satt också i grillen.
I kupén fanns plyschklädsel, växelspaksdamask i läder och silverfärgade låsknoppar. Ratten med GLE-emblem behövde ett minimum av ansträngning för att styras – servo var ju standard.
Efter bara ett år försvann GLE som modellbeteckning i 240-programmet. Men 1983 kom den tillbaks igen. Behovet av modellen uppstod när 264 GLE lagts ner med introduktionen av 760 GLE. För den kund som inte ville ha den nya Volvon men ändå en lyxig bil fanns därför ett nytt alternativ. 760 fanns ju inte heller som kombi men det gjorde 240 GLE.
GLE och GLT var två syskon med samma B23E-motor på 136 hk. Medan GLT var sportigt inriktad med mattsvarta detaljer hade GLE fått överta 260-modellens blanka lister runt dörrhandtagen och särskilda inramning av sidofönstren.
GLE och GLT hade båda de 25-ekrade Coronafälgarna i lättmetall. Fälgen kunde varieras för att ge olika intryck av modellerna. På GLT var hjulmuttrarna synliga och på GLE täcktes de av en navkapsel. Centrallås och nackskyddskuddar fram och bak var standard på GLE men inte GLT och båda modellversionerna hade varvräknare och växelspaksdamask.
1984 var effekten på GLT/GLE sänkt till 129 hk och året därpå försvann GLE igen från den svenska marknaden.
Till årsmodell 1989 fanns åter 240 GLE men var nu tillsammans med GLT reducerat till ett utrustningspaket. Motorn var på 116 hk oavsett om man köpte en GL, GLT eller GLE. Den sistnämnda skiljde ut sig med blank grill, navkapsel på coronafälgarna och lackerad frontspoiler. 1991 försvinner GLE för sista gången från bakstammen på Volvo 240.
Intresset och inte minst priserna på Volvo 240 Turbo och 242 GT verkar inte gå att hejda. Men GLE är ett exempel på en version som är lika udda och kanske också lika tillfredställande att äga som de sportiga modellsyskonen.
I Klassiker nr 2/2017 berättar vi om Joakim Vejgårdens renovering av sin Volvo 244 GLE 1979.
Fronten på GLE var en blandning av delar från 240 och 260-serien. Den hade den låga motorhuven men strålkastarna och den lackerade spoilern från 260.
GLE var lyxigast av 240-modellerna 1979, men ändå i mitten av programmet – den som ville ha en mer exklusiv och motorstark bil valde en 260. Den nya GLE-modellen hade en B21-motor med insprutning och 123 hk, växellådan var fyrväxlad med överväxel. Utrustningen var riklig. Metalliclack och lättmetallfälgar var standard. Att man ägde en GLE skulle synas tydligt, ett emblem satt också i grillen.
I kupén fanns plyschklädsel, växelspaksdamask i läder och silverfärgade låsknoppar. Ratten med GLE-emblem behövde ett minimum av ansträngning för att styras – servo var ju standard.
Efter bara ett år försvann GLE som modellbeteckning i 240-programmet. Men 1983 kom den tillbaks igen. Behovet av modellen uppstod när 264 GLE lagts ner med introduktionen av 760 GLE. För den kund som inte ville ha den nya Volvon men ändå en lyxig bil fanns därför ett nytt alternativ. 760 fanns ju inte heller som kombi men det gjorde 240 GLE.
GLE och GLT var två syskon med samma B23E-motor på 136 hk. Medan GLT var sportigt inriktad med mattsvarta detaljer hade GLE fått överta 260-modellens blanka lister runt dörrhandtagen och särskilda inramning av sidofönstren.
GLE och GLT hade båda de 25-ekrade Coronafälgarna i lättmetall. Fälgen kunde varieras för att ge olika intryck av modellerna. På GLT var hjulmuttrarna synliga och på GLE täcktes de av en navkapsel. Centrallås och nackskyddskuddar fram och bak var standard på GLE men inte GLT och båda modellversionerna hade varvräknare och växelspaksdamask.
1984 var effekten på GLT/GLE sänkt till 129 hk och året därpå försvann GLE igen från den svenska marknaden.
Till årsmodell 1989 fanns åter 240 GLE men var nu tillsammans med GLT reducerat till ett utrustningspaket. Motorn var på 116 hk oavsett om man köpte en GL, GLT eller GLE. Den sistnämnda skiljde ut sig med blank grill, navkapsel på coronafälgarna och lackerad frontspoiler. 1991 försvinner GLE för sista gången från bakstammen på Volvo 240.
Intresset och inte minst priserna på Volvo 240 Turbo och 242 GT verkar inte gå att hejda. Men GLE är ett exempel på en version som är lika udda och kanske också lika tillfredställande att äga som de sportiga modellsyskonen.
I Klassiker nr 2/2017 berättar vi om Joakim Vejgårdens renovering av sin Volvo 244 GLE 1979.
Relaterade bildspel
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.