I november 1988 fattade Volkswagen beslutet om att tillverka en tuffare version av Golf II Syncro och redan året därpå visades konceptbilen Golf Montana på bilsalongen i Genève. Med kraftig båge i fronten, reservhjulet utanpå bakluckan och markfrigången påplussad med 6 cm doftade den terrängbil. Skärmbreddare och stripes med stiliserade berg sydde ihop paketet. I april 1990 kom produktionen igång; då som Golf Country.
Österrikiska Steyr-Puch stod för konverteringen och slutmonteringen. Nästan färdiga bilar skeppades från Wolfsburg till Graz där bilarna fick sluttouchen och förstås höjningssatsen. Dessutom monterade Steyr-Puch en förstärkningsram under bilen som binder samman fram- och bakvagn. Där åts dessvärre lite av den ökade markfrigången upp.
Redan i oktober 1991 lades tillverkningen ned efter endast 7 735 exemplar. Anledningen? Det var ju ingen riktig terrängbil och Volkswagen avrådde bestämt från terrängkörning men kanske var det istället så att den tuffa attityden var lite för mycket för de flesta? Eller kom den i fel tid? Något säkert svar finns inte men i efterhand är intresset stort för Golfen som stack upp över alla andra.
Om du vill läsa mer om Golf Syncro och andra roliga bilar från Volkswagens 70- och 80-tal finns ett helt färskt nummer av Klassikers samlarserie med just det innehållet. Där har vi samlat Klassikers bästa reportage till en 100 sidor tjock tidning. Köp den här nedan via vår shop så kommer den hem i brevlådan till dig!
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.