Den 22:a november 1967 presenterade Saab en helt ny bil, Saab 99. Men det kom att dröja ett tag till innan den egentligen kom ut.
Saab 99 hade börjat 1965 som projekt Gudmund, en mellanklassbil större och framförallt modernare än 96:an. Den nya Saaben togs fram under största möjliga hemlighetsmakeri. Väldigt lite läckte ut om vad som var i görningen, men till slut kunde man stolt visa upp sin nya moderna Saab på Teknoramautställningen i Stockholm, den 22:a november 1967.
Det var i form och konstruktion en alltigenom modern bil, man hade börjat med helt blankt papper. Sixten Sason svarade för formen, och på motorsidan var det också helt nytt.
Motorn kom från Triumph fast egentligen inte.
Ricardo Engineering i England hade tidigare gjort arbeten åt Saab och var i färd att hjälpa Triumph med en ny motorfamilj. En V8 och en rak fyra baserad på densamma. Saab behövde en ny modern drivkälla och Ricardo med Triumph behövde finansiera vidare utveckling.
Så Saab fick alltså den nya Triumphmotorn flera år innan den satt i en Triumph.
Men den nya Saaben kom inte ut med detsamma, det kom att dröja närmare ett år, till oktober 1968 innan tillverkningen kom igång, och Saab 99 började strax efter det säljas som 1969 års modell. 99:an kom att bli en långlivad modell som med försiktiga uppdateringar stod sig väl ända fram till 1984, fast den kom på sätt och vis överleva ett tag efter det, som Saab 90. En slags skvader mellan 99 och 900 som gjordes fram till 1987.
Några viktiga årtal för 99:
1969: Äntligen gick den att köpa.
1970: En fyrdörrars modell tillkommer.
1972: EMS!
1974: Kombi-kupé
1978: TURBO!
1980: femväxlad låda
1983: ny motor från 900
Totalt byggdes det 588 643 Saab 99:or från 1968 till 1984. Förutom i Trollhättan gjordes det 99:or även i Nystad, Finland och i Mechelen, Belgien.
Det var i form och konstruktion en alltigenom modern bil, man hade börjat med helt blankt papper. Sixten Sason svarade för formen, och på motorsidan var det också helt nytt.
Motorn kom från Triumph fast egentligen inte.
Ricardo Engineering i England hade tidigare gjort arbeten åt Saab och var i färd att hjälpa Triumph med en ny motorfamilj. En V8 och en rak fyra baserad på densamma. Saab behövde en ny modern drivkälla och Ricardo med Triumph behövde finansiera vidare utveckling.
Så Saab fick alltså den nya Triumphmotorn flera år innan den satt i en Triumph.
Men den nya Saaben kom inte ut med detsamma, det kom att dröja närmare ett år, till oktober 1968 innan tillverkningen kom igång, och Saab 99 började strax efter det säljas som 1969 års modell. 99:an kom att bli en långlivad modell som med försiktiga uppdateringar stod sig väl ända fram till 1984, fast den kom på sätt och vis överleva ett tag efter det, som Saab 90. En slags skvader mellan 99 och 900 som gjordes fram till 1987.
Några viktiga årtal för 99:
1969: Äntligen gick den att köpa.
1970: En fyrdörrars modell tillkommer.
1972: EMS!
1974: Kombi-kupé
1978: TURBO!
1980: femväxlad låda
1983: ny motor från 900
Totalt byggdes det 588 643 Saab 99:or från 1968 till 1984. Förutom i Trollhättan gjordes det 99:or även i Nystad, Finland och i Mechelen, Belgien.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.