Visst är det lite läskigt att saker man minns väl var för 30 år sedan, men det är bara att gilla läget, och njuta av nostalgin istället. I början av nittiotalet var gatorna fulla av Saab 900, Volvo 740 och Ford Sierra, några av dem finns fortfarande kvar och ägarna som pysslar om dem får nu lite lättnader.
Men det kom ju nya modeller 1992 också, helfärska eller åtminstone så ansiktslyfta att det kunde räknas som en ny modell. Nyss bruksade vi dem i ur och skur men ta dig en titt omkring på gatan – hur många kan du se? Nej just det, hittar du en fräsch nittiotvåa så hugg, det är en klassiker!
Audi 100 hade kommit i ny version till årsmodell 1991, men som extra godis ett år senare kom S4-modellen med 230 hk, fläskigt vrid och 0-100 på under 7 sekunder. Klassiker. Fiat Cinquecento såg också världens ljus, men vi såg inte många av dem här i kalla nord. Honda Civic fick ny kostym, lite mjukare än tidigare men fortfarande en tuffing. Och poppis i tunerkretsar. Välkommen! Ny generation av Mazda 626 dök också upp. Bilen bil höll sig fortsatt lågmäld men gjorde jobbet med allra största pålitlighet. Hitta en som inte rostat och du har troligen en problemfri entusiastbil.
Peugeot 106 debuterade! Leta upp en lågmilare, vetja! Eller sök någon tuffare version, klart billigare än att hoppa upp till nästa Peugeotstorlek i fräckare utförande.
Lexus LS 400 var inte sprillans men det var först nu som den kom på den europeiska marknaden; den slimmade tegelstenen med sin V8. Toyota Camry var också ny, från det japanska stallet.
Volkswagen lanserade ny Golf på hösten 1991 för nästa modellår, den tredje i ordningen, och precis i början av nya året släntrade Vento efter. Sedanen blev väl aldrig någon riktig hit men Golf går alltid bra, en poppis vardagskamrat i Sverige. Vem blir inte sugen på en GTI! Eller så letar du rätt på direkta konkurrenten Opel Astra som var ny för modellåret. Köp och åk på träff! Klassiker!
I Sverige uppdaterade Saab 9000 till CS, som både bak och fram var ny i formen och kunde leva många år till. Årsmodell 1992 var den första även för Volvo 850. Början på ett nytt kapitel i Volvos historia med både fräcka GLT- och Turbomodeller liksom bruksigare varianter. Köp en nu!
Så, alla 30 fyllda; vi ses i sommar!
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.