Nästa artikel
Grattis alla trettioåringar!
Reportage

Grattis alla trettioåringar!

Publicerad 21 februari 2022
Välkomna in i värmen, nu är 92:orna skattebefriade och kan njuta av pensionärslivet. Några av er var dessutom pinfärska i bilvärlden för året.

Visst är det lite läskigt att saker man minns väl var för 30 år sedan, men det är bara att gilla läget, och njuta av nostalgin istället. I början av nittiotalet var gatorna fulla av Saab 900, Volvo 740 och Ford Sierra, några av dem finns fortfarande kvar och ägarna som pysslar om dem får nu lite lättnader.

Men det kom ju nya modeller 1992 också, helfärska eller åtminstone så ansiktslyfta att det kunde räknas som en ny modell. Nyss bruksade vi dem i ur och skur men ta dig en titt omkring på gatan – hur många kan du se? Nej just det, hittar du en fräsch nittiotvåa så hugg, det är en klassiker!

Audi 100 hade kommit i ny version till årsmodell 1991, men som extra godis ett år senare kom S4-modellen med 230 hk, fläskigt vrid och 0-100 på under 7 sekunder. Klassiker. Fiat Cinquecento såg också världens ljus, men vi såg inte många av dem här i kalla nord. Honda Civic fick ny kostym, lite mjukare än tidigare men fortfarande en tuffing. Och poppis i tunerkretsar. Välkommen! Ny generation av Mazda 626 dök också upp. Bilen bil höll sig fortsatt lågmäld men gjorde jobbet med allra största pålitlighet. Hitta en som inte rostat och du har troligen en problemfri entusiastbil.

30-åringar och andra roliga bilar i senaste numret av Klassiker!

Ur innehållet:

Peugeot 504 Cabriolet & Coupé
Rakryggad teknik, eleganta karosserier och italiensk stamtavla. Dessutom väldigt ovanliga.

Klassikervärlden Nyblivna 30-åringar
Välkommen in i klassikervärlden alla nittiotvåor! Och då pratar vi inte Saab 92 ...

Automobilia Polisprylar
Barndomsdrömmen om polisyrket kan i vuxen ålder omvandlas till ett spännande samlande.

Opel Rekord B 1966
I över 40 år har Nils och hans Rekord hängt ihop. Han var 18 och bilen blott 15 år gammal när resan började 1981.   

Dokument Michelin TRX
Tuffaste däcken på de tuffaste bilarna – ändå blev Michelins nya standard tämligen kortlivad.

Mazda på museum
Det är inte Mazda själva som har den finaste samlingen klassiker av det egna märket utan Walter
Frey i Augsburg.

Broschyren Sunbeam Rapier
Elegant coupé som beskrevs som en Barracuda för ­Europa. I Sverige såldes den av ANA-bolagen.

Volvo 240 Turbo 1982
Exemplaret du drömmer om att hitta – pedantskött är ett för svagt uttryck i sammanhanget.

Nissan Terrano 1989
Trendig kaross, fyrhjulsdrift och NMT-telefon. Förste ägaren gillade modellen så mycket att han köpte två exemplar!

Klassikerguiden Citroën SM
En av bilvärldens mest sägenomspunna – bör den beundras bara på håll? Absolut inte, du vågar gå nära också!

Våra Klassiker
Carls Alfa gås igenom i grunden, Fredriks Volvo på ytan. Claes kollar hur mycket Renault man får för ett par ostar och en back öl och Björn gör framsteg med Monarken.

Läsarnas Klassiker
En Ford Maverick som alltid funnits i familjen, en BMW M535i som är på väg tillbaka till originalskick och en Volkswagen 412 LS som släppts ut från museet.

Fixa själv Mer kraft i Saab 900 Turbo
Från lättryck till fulltryck – det är mycket arbete för 30 extra hästkrafter. Julle visar hur, steg för steg!

British Auto – ny Morganimportör
Ann och Mats skapade en miljö att trivas i, både för sig själva och för kunder med smak för brittiska bilar.

Projektbil? Mars II Electric 1968
En av Sveriges första elbilar – plötsligt dök den upp på amerikanska Ebay. Det vinnande budet förde oss till Falun!

Peugeot 106 debuterade! Leta upp en lågmilare, vetja! Eller sök någon tuffare version, klart billigare än att hoppa upp till nästa Peugeotstorlek i fräckare utförande.

Lexus LS 400 var inte sprillans men det var först nu som den kom på den europeiska marknaden; den slimmade tegelstenen med sin V8. Toyota Camry var också ny, från det japanska stallet.

Volkswagen lanserade ny Golf på hösten 1991 för nästa modellår, den tredje i ordningen, och precis i början av nya året släntrade Vento efter. Sedanen blev väl aldrig någon riktig hit men Golf går alltid bra, en poppis vardagskamrat i Sverige. Vem blir inte sugen på en GTI! Eller så letar du rätt på direkta konkurrenten Opel Astra som var ny för modellåret. Köp och åk på träff! Klassiker!

I Sverige uppdaterade Saab 9000 till CS, som både bak och fram var ny i formen och kunde leva många år till. Årsmodell 1992 var den första även för Volvo 850. Början på ett nytt kapitel i Volvos historia med både fräcka GLT- och Turbomodeller liksom bruksigare varianter. Köp en nu!

Så, alla 30 fyllda; vi ses i sommar!

Köp senaste numret här, leverans hem i brevlådan!

Ur innehållet:

Peugeot 504 Cabriolet & Coupé
Rakryggad teknik, eleganta karosserier och italiensk stamtavla. Dessutom väldigt ovanliga.

Klassikervärlden Nyblivna 30-åringar
Välkommen in i klassikervärlden alla nittiotvåor! Och då pratar vi inte Saab 92 ...

Automobilia Polisprylar
Barndomsdrömmen om polisyrket kan i vuxen ålder omvandlas till ett spännande samlande.

Opel Rekord B 1966
I över 40 år har Nils och hans Rekord hängt ihop. Han var 18 och bilen blott 15 år gammal när resan började 1981.   

Dokument Michelin TRX
Tuffaste däcken på de tuffaste bilarna – ändå blev Michelins nya standard tämligen kortlivad.

Mazda på museum
Det är inte Mazda själva som har den finaste samlingen klassiker av det egna märket utan Walter
Frey i Augsburg.

Broschyren Sunbeam Rapier
Elegant coupé som beskrevs som en Barracuda för ­Europa. I Sverige såldes den av ANA-bolagen.

Volvo 240 Turbo 1982
Exemplaret du drömmer om att hitta – pedantskött är ett för svagt uttryck i sammanhanget.

Nissan Terrano 1989
Trendig kaross, fyrhjulsdrift och NMT-telefon. Förste ägaren gillade modellen så mycket att han köpte två exemplar!

Klassikerguiden Citroën SM
En av bilvärldens mest sägenomspunna – bör den beundras bara på håll? Absolut inte, du vågar gå nära också!

Våra Klassiker
Carls Alfa gås igenom i grunden, Fredriks Volvo på ytan. Claes kollar hur mycket Renault man får för ett par ostar och en back öl och Björn gör framsteg med Monarken.

Läsarnas Klassiker
En Ford Maverick som alltid funnits i familjen, en BMW M535i som är på väg tillbaka till originalskick och en Volkswagen 412 LS som släppts ut från museet.

Fixa själv Mer kraft i Saab 900 Turbo
Från lättryck till fulltryck – det är mycket arbete för 30 extra hästkrafter. Julle visar hur, steg för steg!

British Auto – ny Morganimportör
Ann och Mats skapade en miljö att trivas i, både för sig själva och för kunder med smak för brittiska bilar.

Projektbil? Mars II Electric 1968
En av Sveriges första elbilar – plötsligt dök den upp på amerikanska Ebay. Det vinnande budet förde oss till Falun!

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.